Sökning: "Fysikdidaktik"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Fysikdidaktik.
1. Den välplanerade laborationen : En undersökning kring vilka vägval ämneslärare gör när de planerar en laboration
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Att planera en laboration i skolan är en central del i sin lärarprofession, speciellt om man undervisar i de naturvetenskapliga ämnena. Denna undersökning har varit ett försök till att kartlägga vilka beslut lärare tar i beaktande när de planerar en laboration samt vilka konsekvenser dessa olika beslut får. LÄS MER
2. Undersökning kring användandet av strukturell och teknisk matematik vid undervisning i fysik på svenska gymnasieskolor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Denna undersökning ämnar att svara på frågor kring hur strukturella och tekniska matematiska förmågor används i fysikundervisning vid svenska gymnasieskolor. För att svara på detta gjordes en systematisk observationsstudie av ett flertal lektioner hos tre lärare i en stadsdel i södra Sverige. LÄS MER
3. Speciell relativitetsteori i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktikSammanfattning : Special relativity is a subject that attracts interest among students, but there are many things that make students experience it as difficult. As a physics teacher, it is important to both have a solid base of knowledge in physics as well as educational knowledge within the subject. LÄS MER
4. Utmaningar med undervisning och lärande av energi : En litteraturstudie av svenska läromedel i fysik på gymnasiet och översättning av ''Energy and Momentum Conceptual Survey''
L3-uppsats, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktikSammanfattning : Energi är ett tvärvetenskapligt begrepp av stor vikt inom naturvetenskapen och för samhällets funktion. Lärare ställs emellertid inför flertalet utmaningar när det kommer till att undervisa energi, och elever har ofta särskilda svårigheter med att förstå energibegreppet och dess beståndsdelar. LÄS MER
5. Rymden i skolan : En studie av lärares erfarenhet av astronomiundervisning på gymnasiet
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Astronomiundervisning är del av dagens gymnasiefysik. Studier av svenska elevers uppfattning om fysik visar att de ofta tycker att det är ett svårt, tråkigt och irrelevant ämne. LÄS MER