Sökning: "HR value proposition"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden HR value proposition.

  1. 1. FATTAR DU INTE BUSINESSEN SÅ KAN DU GÅ HEM

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Hilma Hofström; Fredrik Esselin; [2023-09-07]
    Nyckelord :HR-chef; Inflytande; Ledningsgrupp; Roll;

    Sammanfattning : Syfte: HR skapar enligt forskningen ett värde i organisationer de verkar i. Det finns emellertid en splittring i litteraturen gällande HR-funktionens bidrag. Detta kan skapa en brist på inflytande för professionen och en ambivalent inställning till yrket bland personalvetarstudenter och yrkesverksamma inom HR. LÄS MER

  2. 2. ”Vi är jätteduktiga på att göra jättemycket, men vi är urdåliga på att tala om vad vi faktiskt gör” : En kvalitativ studie om hur en mindre kommun arbetar med sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Eriksson; Emelie Lind Kylli; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; EVP Employee value proposition ; Attractive work; Generation Z; Public sector organization; Arbetsgivarvarumärke; EVP; Attraktivt arbete; Generation Z; Offentlig organisat ion;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en djupare förståelse för vad generation Z upplever som attraktivt hos en arbetsgivare och hur en mindre kommun använder sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z. För att uppnå syftet studerades en mindre kommun och dess HR-medarbetare om arbetet för att attrahera nya medarbetare. LÄS MER

  3. 3. "Starka varumärken får kraft inifrån" : En kvalitativ fallstudie om internkommunikation kopplat till en organisations arbetsgivarvarumärke

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lydia Berg; Filippa Grankvist; [2021]
    Nyckelord :employer brand; internal employer branding; internal communication; employees perceptions; employer value proposition; arbetsgivarvarumärke; intern employer branding; intern kommunikation; medarbetarnas uppfattningar; medarbetarlöfte;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats studien är att få djupare förståelse för och kunskap om hur organisationen vi undersökt, hädanefter benämnt som Organisation X kommunicerar internt för att stärka/upprätthålla sitt arbetsgivarvarumärke och hur detta implementeras och i sin tur uppfattas av medarbetarna.  Metod: Studien är en fallstudie som tillämpar en kvalitativ forskningsmetod med en tolkande ansats. LÄS MER

  4. 4. Hur skiljer sig olika myndigheters förmåga att bibehålla personal : en studie i hur högrespektive låg retention skapas i det offentliga Sverige

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Johan Thorselius; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna studie har myndigheters förmåga att bibehålla personal analyserats, först genom att kvantitativ jämföra myndigheters personalomsättning under åren 2014–2018 för att sedan genomföra kvalitativa intervjuer med de myndigheter som har låg respektive hög retention. Fokus för studien har varit att titta på huruvida det finns samband eller olikheter och hur det påverkar effekten av HR-arbetet inom teoretiska områden som human resources, organisationskultur och employee value proposition. LÄS MER

  5. 5. "Vi kan göra underverk tillsammans!" : En intervjustudie om HR-chefers upplevelse av sin roll och sitt arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Irma Lina Gunnarsson; Maria Mencevski; [2017]
    Nyckelord :HR; soft HRM; hard HRM; HR manager; HR value proposition; social capital; cultural capital; theory of collective actions; HR transformation; HR; mjuk HRM; hård HRM; HR-chef; värdeskapande HR; socialt kapital; kulturellt kapital; kollektivt handlande; tematisk intervju; HR-transformation;

    Sammanfattning : Att människan är företagets viktigaste resurs vidhåller många organisationer i det moderna arbetslivet. Ett företags HR-avdelning ansvarar för att hantera alla frågor som rör de anställda i en organisation, såsom kompetensförsörjning, ledarskapsutveckling, arbetsmiljö- och lönefrågor. LÄS MER