Sökning: "Historisk medvetenhet"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Historisk medvetenhet.
1. LJUSDESIGNERN OCH ANTIKVARIEN : Olika perspektiv på belysning i en kulturmiljö i anslutning till nybyggt stadsområde
Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskapSammanfattning : Ljus har möjligheten att förstärka, levandegöra och skapa karaktär på en plats. I ett flertal studier har det visats att ljus påverkar hur människan upplever känslor och atmosfär i både interiöra och exteriöra sammanhang. LÄS MER
2. Historielärares arbete med folkmord i gymnasieundervisning : En kvalitativ studie för att förstå vad som styr innehållet i undervisningen och hur lärare arbetar med att aktivera historiemedvetandet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to shed light on which genocides are covered in history education in Södertälje and what governs these selections of genocides that are covered, as well as to investigate how teachers work to activate and develop the historical consciousness of studentsin genocide education. The essay's empiricism is based on four in-depth interviews, so-calledqualitative semi-structured interviews, which were conducted with four active high schoolteachers from two different high schools in Södertälje. LÄS MER
3. ”Jag mins den ljufwa tiden” : Lyrik som didaktiskt verktyg i undervisning om svenska språkets ortografiska utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka skönlitteratur, mer specifikt lyrik, från upplysningstiden fram till i dag med fokus på ortografi för att påvisa konkreta förslag på hur skönlitteratur kan användas som ett didaktiskt verktyg i undervisning i det svenska språkets ortografiska utveckling. Det valda materialet består av lyrik hämtad från sju litterära epoker. LÄS MER
4. Hur fyra lärare i Skåne undervisar historia för att stärka elevernashistoriemedvetande och identitetsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Att undervisa i historia kräver att eleverna stärker sitt historiemedvetande och sin identitet genom undervisningen. Enligt Skolverkets styrdokument ska skolan hjälpa till att skapa ”en trygg identitet och medvetenhet” för elevernas personliga och kollektiva identitet. LÄS MER
5. En kvantitativ, komparativ studie om hållbara och traditionella fonders prestation
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och jämföra hur svenska hållbara aktiefonder och svenska traditionella aktiefonder har presterat inom premiepensionssystemet under perioden 2015-2019. Detta görs eftersom att intresset för hållbara investeringar har ökat markant både hos privatpersoner och företag de senaste åren. LÄS MER