Sökning: "Hugo Johnson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Hugo Johnson.

  1. 1. GIS-baserad multikriterieanalys för placering av små modulära reaktorer i Sveriges fjärde elområde

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Hugo Johnson; Axel Langerbeck; [2023]
    Nyckelord :MCA; SMR; AHP; Sensitivity analysis; MKA; SMR; AHP; känslighetsanalys;

    Sammanfattning : Med den nuvarande situationen med ökade oroligheter i Europa, bristande elproduktion och en utveckling mot mer elektrifierade samhällen så har ett behov för hållbara energikällor uppstått. Många länder har börjat satsa på små modulära reaktorer (SMR) istället för storskaliga kärnkraftverk då de kan serietillverkas och är enkla att bygga vilket gör dem kostnadseffektiva. LÄS MER

  2. 2. La metáfora conceptual en el contexto político : Un análisis de la traducción al inglés de las metáforas conceptuales utilizadas por Hugo Chávez en la Asamblea General de las Naciones Unidas

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Romanska språk

    Författare :Ingrid Eriksson; [2015]
    Nyckelord :metáfora conceptual; traducción; Hugo Chávez; Organización de las Naciones Unidas; ONU;

    Sammanfattning : El objetivo de este trabajo es analizar la traducción al inglés de cuatro metáforas conceptuales utilizadas por Hugo Chávez en la Asamblea General de la Organización de las Naciones Unidas (ONU). Esta investigación es realizada mediante un análisis cualitativo que se basa en la teoría de la metáfora conceptual formulada por George Lakoff y Mark Johnson en 1980. LÄS MER

  3. 3. Värdet av en Virtuell Relation : Aktivitet i förhållande till kontext – Spotify ur ett praktikperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hugo Rückert; Magnus Johnson; [2013]
    Nyckelord :practice theory; value-­in-­use; affordance; activity; value-­in-­context; action research; cultural industries; online services; freemium-­pricing model; virtual relations; praktikteori; värdeskapande; affordans; aktivitet; värde i kontext; aktionsforskning; kulturell industri; online-­tjänster; freemium; virtuella relationer;

    Sammanfattning : The increased interest in relationship marketing and the potential of the Internet as a platform for relationship building activities have given rise to new ways for companies to interact with their customers, such as services based on a freemium pricing model. Based on the premise that relationships are processes consisting of interactive moments of value-creating activities, value is considered subjective, relative and dependent on the context in which the activity takes place. LÄS MER