Sökning: "Inredning och möblering"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Inredning och möblering.

  1. 1. Den fysiska förskolemiljön ur ett genusperspektiv : En kvalitativ observations- och intervjustudie om genus i förhållande till den fysiska miljön i några förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Nilsson; Veronika Johansson; [2020]
    Nyckelord :gender; gender-coding; gender neutral; physical enviroment; preschool; fysisk miljö; förskola; genus; könsneutral; könskodning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida den fysiska miljön i utvalda förskolor var könsneutral eller ej, samt om det fanns en genusmedveten planering, eller en eventuell önskan om en könsneutral miljö, vad gäller lekmaterial, inredning och möblering. Kvalitativa intervjuer gjordes med fem förskollärare samt observationer av respektive förskollärares fysiska förskolemiljö. LÄS MER

  2. 2. Design av modulärt soffsystem : Ett samarbete med Karl Andersson & Söner

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Hannes Åström; [2020]
    Nyckelord :Design; Möbel; Möbeldesign; Modul; Modulbaserad Bänk; Soffa; Möbler; Inredning;

    Sammanfattning : Den här rapporten beskriver hur ett modulbaserat sittmöbelsystem, Arcus, utvecklats genom en designprocess. Arbete har utgått ifrån en brief från företaget Karl Andersson & Söner och haft för avsikt att skapa en produkt som kan tas upp i produktion av företaget och öka dessförsäljning. LÄS MER

  3. 3. Ljuva, livliga fritids : Hur kan delar av fritidshemmets fysiska inomhusmiljö utformas och användas så att den möter barnens behov av livlig lek och fysisk rörelse?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johansson Gabriella; [2017]
    Nyckelord :after-school centre; physical indoor environment; rooms; play and physical activity; fritidshem; fysisk inomhusmiljö; lokaler; lek och fysisk rörelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur olika fritidshemsverksamheter anpassar en del av den fysiska inomhusmiljön för att kunna erbjuda utrymmen för barnens livligare lek och fysisk rörelse. Jag besökte tre fritidshemsverksamheter som har varierande förutsättningar när det gäller tillgång till lokaler, lokalernas storlek och antal och elevgruppens storlek. LÄS MER

  4. 4. En annan del av parken : En helhetssyn på möblering och planering av offentliga utrymmen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Carl Malmsten - furniture studies; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Ivar Forss; [2014]
    Nyckelord :design; möbeldesign; formgivning; inredning; offentliga möbler; park; tessinparken; parksoffa;

    Sammanfattning : Parken är en relativt ny företeelse i staden men har spelat en vital roll i det sociala samhälle som Sverige har idag.  När Tessinparken mitt på Östermalm skulle renoveras valde staden att ersätta de befintliga parkbänkarna med ensits stolar utspridda med ett lång avstånd sinsemellan. Därigenom skapade Staden medvetet en osocial miljö. LÄS MER

  5. 5. Elever, situationer och platser : Elevers berättelser om sina erfarenheter av olika platser i skolan.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Fanny Svensson; Johanna Andersson; [2011]
    Nyckelord :social miljö; skolans fysiska miljö; elevers erfarenheter av plats; fotoelicitering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse den sociala miljön på olika platser i skolan har för elevers erfarenheter av dessa. Den sociala miljön är en miljö som i denna uppsats består av den fysiska miljön på en plats, människors interaktion med denna fysiska miljö, men också människors interaktion med varandra. LÄS MER