Sökning: "Interkulturellt förhållningssätt interkulturalitet"

Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden Interkulturellt förhållningssätt interkulturalitet.

  1. 16. Interkulturalitet i förskolan : En studie om pedagogers arbetssätt i mångkulturella barngrupper

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katarina Spajic Larsson; Elin Stenseke; [2020]
    Nyckelord :interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; mångkultur;

    Sammanfattning : Med anledning av att antalet flerspråkiga barn i den svenska förskolan ständigt ökar är pedagoger idag i behov av nya kompetenser för att möta och stödja barnen i deras språkutveckling. Enligt Borås Stads Språkplattform krävs ett interkulturellt förhållningssätt i mötet med dessa barn. LÄS MER

  2. 17. När min bild inte ser ut som din  : En studie kring interkulturellt perspektiv inom bildämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Mujdeh Hedlund; [2019]
    Nyckelord :Interkulturellt förhållningssätt; kultur; pedagogik; ömsesidig; interaktion.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och belysa tre lärares syn på interkulturellt perspektiv i skolan med fokus på bildämnet, samt ge en bredare inblick i deras erfarenheter om ämnet i fråga. Studiens frågeställningar handlar om hur de tillfrågade bildlärarna resonerar kring interkulturellt perspektiv inom bildämnet och hur de anser att en inkluderande läromiljö kan skapas för elever som har en annan kulturell bakgrund. LÄS MER

  3. 18. Ett interkulturellt förhållningssätt och synliggörande av mångkulturellt arbete i förskolan : Förskollärares förhållningssätt och inomhusmiljöns betydelse för barn med annat modersmål än svenska i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jon Jonsson; Erika Sundelin Joas; [2019]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; interkulturell; språk; mångkulturell och förhållningssätt;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan lpfö18 (2018) skrivs det fram att ”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska”. Detta citat är utgångspunkten i studiens syfte vilket är att bidra med kunskap om några förskollärares förhållningssätt i relation till flerspråkiga barns språkutveckling och inomhusmiljöns betydelse för detta. LÄS MER

  4. 19. Förskollärares förhållningssätt till mångkulturalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Hansson; Anna Roth; [2019]
    Nyckelord :Föreställd gemenskap; Förhållningssätt; Förskola; Interkulturalitet; Kulturell identitet; Mångkulturalitet; Pedagog;

    Sammanfattning : I Sverige ökar den kulturella mångfalden och den nuvarande Läroplanen för förskolan Lpfö98 (rev. 2016) förespråkar barnens medvetenhet kring sin egna kultur samt andras kulturer. LÄS MER

  5. 20. Inkludering i ämnet religionskunskap i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josef Ahmad; Haris Alihodzic; [2019]
    Nyckelord :Religionskunskap; inkludering; inkluderande undervisning; delaktighet; likvärdighet; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; grundskola;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker elever respektive lärares upplevelser av inkludering inom ämnet religionskunskap i den svenska grundskolans senare år. Undersökningen baseras på en kvalitativ studie som riktar sig till ämneslärare i religionskunskap samt en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning som riktar sig till elever i högstadiet. LÄS MER