Sökning: "Kompetensbaserad utbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Kompetensbaserad utbildning.
1. HUR ORGANISERAR REKTORER I FÖRSKOLAN LIKVÄRDIG UTBILDNING? En kvalitativ intervjustudie
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på vilka metoder och aktiviteter rektorer i förskolan använder när de organiserar för likvärdig utbildning samt vilka möjligheter och hinder som rektorerna möter och hur detta synliggörs i verksamheten. Studien har utgått från rektorernas perspektiv, det är deras livsvärld som åskådliggöras genom deras berättelser. LÄS MER
2. Arbetet med digitala tester vid rekrytering
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : I takt med rekryteringsprocessens digitala transformering har det blivit vanligare att fler verksamheter väljer att ta hjälp av digitala tester. Testerna hjälper verksamheter att kartlägga kandidaters kompetenser och på så sätt underlättar de urvalsprocessen. LÄS MER
3. Intensivvårdssjuksköterskors möjligheter till kompetensutveckling i relation till patientsäkerhet
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Intensivvårdssjuksköterskan kan med sin specialistkompetens identifiera,agera och förebygga risker för patienter som sviktar i sitt hälsotillstånd. Forskning indikerar att kontinuerlig kompetensutveckling är viktig för att intensivvårdssjuksköterskan ska känna sig trygg i sin yrkesroll och för att patientsäkerheten ska förbättras. LÄS MER
4. Strategisk kompetensutveckling : En organisations strategiska förhållningssätt till kompetensutveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I denna fallstudie undersöks hur en kompetensbaserad personalstrategi ter sig inom en organisation. Då det är ett brett område har en avgränsning gjorts och det är enbart kompetensutveckling som berörs. Syftet är att skapa förståelse för det strategiska förhållningssättet till kompetensutveckling inom en organisation. LÄS MER
5. Mångfald genom kompetensbaserad rekrytering : En kvalitativ studie om huruvida rekryterare uppfattar sig kunna bidra till mångfald hos företag
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och kritiskt granska huruvida kompetensbaserad rekrytering som metod kan influera rekryterares arbete samt huruvida rekryterare uppfattar att tillämpning av metoden bidrar till en ökad mångfald på arbetsmarknaden. Vår ambition med denna studie är att bidra med en beskrivning av hur rekrytering kan berika en organisation ur ett mångfaldsperspektiv. LÄS MER