Sökning: "Linnea Ast"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Linnea Ast.

  1. 1. Med livet och döden som följeslagare : En litteraturöversikt om sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter i livets slutskede på en somatisk vårdavdelning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Linnea Ast; Therese Syrén Sandström; [2023]
    Nyckelord :Vård i livets slut; Sjuksköterska; Personcentrerad vård; Somatisk vårdavdelning; Vårdmiljö; Upplevelser;

    Sammanfattning : Att erhålla palliativ vård går, enligt World Health Organisation (WHO, 2023), under den mänskliga rättigheten till hälsa. Palliativ vård bör tillhandahållas genom personcentrerad hälso- och sjukvård. LÄS MER

  2. 2. Stigmatiseringens konsekvenser för individer inom autismspektrumtillstånd : En scoping study

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Linnéa Franck; [2023]
    Nyckelord :AST; biopsychosocial perspective; discrimination; social exclusion; stigmatization; labeling; AST; biopsykosocialt perspektiv; diskriminering; social exkludering; stigmatisering; stämpling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stigmatisering har påtagliga negativa konsekvenser för individer inom autismspektrumtillstånd (AST). De har ett beteende som stämplas som normbrytande eftersom de inte följer de sociala normerna. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av barn med AST i förskolan : En studie ur vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Sundin; Linnéa Zahnér; [2022]
    Nyckelord :inkludering; förskola; ast; autismspektrumtillstånd; samverkan; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på inkludering av barn med autismspektrumtillstånd (AST) i svenska förskolor. Syftet är att undersöka vilka upplevelser vårdnadshavare till barn med AST har inom området. LÄS MER

  4. 4. Hur förhåller sig grundskollärare till bildämnet i den egna undervisningen av andra ämnen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Lind; Linnea Ast; [2021]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnesintegrering; bildundervisning; lärandestrategier; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur grundskollärare förhåller sig till bildämnet i sin egen undervisning av andra skolämnen utifrån ett didaktiskt och metodiskt perspektiv. Studien utgår från ett sociokulturellt forskningsperspektiv och utgörs av en kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 5. Hur kan bildläraren utforma den fysiska miljön i klassrummet för att inkludera elever med NPF-diagnoser och deras särskilda behov?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :linnea ast; helena lind; [2020]
    Nyckelord :ADHD; arkitektur; autism; bildlärare; klassrumsmiljö; rumslig inkludering;

    Sammanfattning : Syftet i kunskapsöversikten är att undersöka frågeställningen: Hur kan bildläraren utforma den fysiska miljön i klassrummet för att inkludera elever med NPF-diagnoser och deras särskilda behov? Metoden består av ett insamlande av artiklar som bygger på forskning och teorier i ämnesområdet. Resultatet visar på att den fysiska miljön bör utformas utefter ett sammanvägande av sociala och fysiska faktorer, där bildläraren har en stor roll att utforma miljön tillsammans med andra aktörer (arkitekter och skolpersonal med kompetens inom NPF-diagnoser). LÄS MER