Sökning: "Mänskliga rättigheter samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Mänskliga rättigheter samhällskunskap.

  1. 1. Medborgarkunskaper eller faktakunskaper? : En textanalys av aktualiteter och kunskapsideal i de nationella proven i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Ericsson; Tracy Nakazibwe; [2023]
    Nyckelord :Aktualiteter; kunskapsideal; nationella prov; didaktik; samhällskunskap; utbildningssyfte; undervisningsinnehåll;

    Sammanfattning : I denna studie studeras vilket innehåll som inkluderas i de nationella proven i samhällskunskap förårskurs 9 mellan åren 2013 och 2016, och vad det kan säga om syftet med innehållet. Syftet medstudien är att studera de kunskapsideal som kommer till uttryck i de nationella proven isamhällskunskap, med ett särskilt fokus på aktualiteter som ett innehåll i ett kunskapsideal, i relationtill konkurrerande kunskapsideal. LÄS MER

  2. 2. Lika möjlighet till lärande i samhällskunskap : En intervjustudie om hur samhällskunskapslärare i årskurs 4–6 möjliggör lärande för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Hjälmeby; [2023]
    Nyckelord :Civics education; Social studies; Citizenship education; Reading and writing difficulties; Instructional approaches; Sociocultural perspective; Samhällskunskap; Läs- och skrivsvårigheter; Undervisningsmetoder; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Samhällskunskapsämnet ska bidra till att utveckla elevers kunskaper om demokratiska värden, mänskliga rättigheter samt utveckla förståelse för olika förhållanden och strukturer i samhället. Dessa kunskaper är avgörande för elevers möjlighet att leva och verka i samhället. LÄS MER

  3. 3. Mänskliga rättigheter i samhällskunskap : En innehållsanalys av mänskliga rättigheter i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linus Blomberg; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; mänskliga rättigheter; läromedel; gymnasieskolan; samhällskunskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the theme of human rights is portrayed in printed teaching materials written for the high school courses social studies 1a1 and 1b respectively. A total of three series from two publishers are analysed, which are the Kompass series, the Liber series, and the Arena series, where each series contains a course 1a1 and 1b. LÄS MER

  4. 4. Demokratiska kompetenser i franska och svenska ämnesplaner : En undersökning av gymnasiala ämnesplaner för kurser i samhällskunskap samt i medborgerlig och moralisk utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Fanny Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; demokratiska kompetenser; medborgarfostran; citizenship education; ämnesplaner; styrdokument.;

    Sammanfattning : Utbildning i medborgarfostran utformas på många olika sätt runt om i världen beroende på länders politiska, sociala och kulturella kontext. Denna uppsats syftar till att jämföra hur Frankrikes och Sveriges ämnesplaner inom medborgarfostran skildras utifrån Europarådets (2016) beskrivning av demokratiska kompetenser. LÄS MER

  5. 5. ”Mänskliga rättigheter viktigare än någonsin i skolan” : Fyra lärares upplevelser i undervisningen om de mänskliga rättigheterna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Meleke Murad Petros; [2022]
    Nyckelord :Mänskliga rättigheter; samhällskunskap; yrkes- och studieförberedande; gräsrotsbyråkrati.;

    Sammanfattning : In the swedish curriculum one of the exam goals for the students is to have knowledge about the human rights. The aim of this study is to analyze and investigate four social studies teachers views on the education about the human rights and if the student reach the exam goals of the curriculum for the upper secondary school. LÄS MER