Sökning: "Marcus Lek"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Marcus Lek.

  1. 1. ”Vi säger att vi arbetar med inkludering, men vad är det?” : En studie om förskollärares förståelse av inkludering och beskrivningar av inkluderande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marcus Krans; Frida Skoog; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; inkludering; arbetssätt;

    Sammanfattning : Bakgrund/Tidigare forskning I studiens bakgrund och tidigare forskning beskrivs olika sätt att tolka och förstå inkluderingsbegreppet. Det lyfts även fram olika definitioner av inkluderingsbegreppet som kan vara användbara för att urskilja vad man menar att inkludering är. LÄS MER

  2. 2. "Kom och lek med oss!" : Ett utvecklingsarbete för att främja Vi-känsla och inkludering på skolan med hjälp av rastaktiviteter 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Albin Nordin; Marcus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :rastaktiviteter; rasten; inkludering; vi-känsla; gemenskap;

    Sammanfattning : ”Come play with us!” A development study to promote sense of community and inclusion at school with the help of planned recess activities.    Tanken om att skapa en bättre rast där elever inkluderas och finner en VI-känsla skapade idén till vårt utvecklingsarbete. LÄS MER

  3. 3. Barns lek på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Wennerberg; [2019]
    Nyckelord :Fritidshemmet; Fritidspedagog; Lek; Sociala samspel;

    Sammanfattning : Syftet med min empiriska undersökning var att få en grundlig insyn i hur barnen leker på fritidshemmet samt hur pedagoger och barn interagerar med varandra. Hur barnen leker på fritidshemmet och rollen i pedagogiken i leken är de frågor jag valt som avser att svara mitt syfte. LÄS MER

  4. 4. Styrd rastverksamhet som ett hjälpmedel till större gemenskap i elevgrupper

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Marcus de Graaf; Marcus Fransson; [2017]
    Nyckelord :Gemenskap; samhörighet; rastaktiviteter; lek; meningsfull fritid; relationer; socialisering.;

    Sammanfattning : Denna aktionsforskningsstudie syftar till att skapa meningsfulla raster för alla elever genom att utveckla en styrd rastverksamhet som ökar gemenskapen och samhörigheten i elevgruppen. Studien gjordes på en stadsskola och inriktade sig på elever i årskurs tre. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers och barns välbefinnande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marcus Hansson; Rosanna Nordahl; [2013]
    Nyckelord :hälsa; hälsoperspektiv; välbefinnande; förskola; aktiviteter; grupper; miljö;

    Sammanfattning : Resultaten av forskning om hälsa tyder på att det finns ett samband mellan fysisk aktivitet och hälsa. Utgångspunkten för denna undersökning var att vi antog att förskolor inte arbetar på samma sätt med hälsa och fysisk aktivitet eftersom de lokala strävansmålen ser olika ut. LÄS MER