Sökning: "Matematik barn"
Visar resultat 11 - 15 av 719 uppsatser innehållade orden Matematik barn.
11. Schack matt! : Schack som pedagogiskt verktyg i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka och analysera om och hur schack kan användas som pedagogiskt verktyg i förskolans matematikundervisning med fokus på mönster. Tidigare forskning kring pedagogisk användning av schack koncentreras primärt till barn i grundskolan. LÄS MER
12. Bland delar och helheter, räkning och mätning : En kvalitativ studie om barns möte med matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I studien analyseras en undervisningssituation där tre barn i 4–5 årsåldern deltar. Undervisningen är uppdelad i två delar där den ena har ett innehåll med bokstäver som kan ordnas och kombineras medan den andra delen erbjuder ett kreativt innehåll där barnen får rita och måla samt mäta. LÄS MER
13. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER
14. Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen : - en systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Helena Flordh (2023). Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER
15. Digitala verktyg i matematikundervisning : En kvalitativ undersökning kring de digitala verktygen i matematikundervisningen och grundskollärares syn på sin digitala kompetens
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Digital teknik blir allt mer betydelsefullt i samhället. Många barn idag har en stor vana med att hantera digitala verktyg och idag finns det krav på deras digitala kompetens i skolan. LÄS MER