Sökning: "Matematik barn"

Visar resultat 11 - 15 av 719 uppsatser innehållade orden Matematik barn.

  1. 11. Schack matt! : Schack som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Stina Johansson; Sanna Dahlsson; [2023]
    Nyckelord :förskola; matematik; mönster; schack;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka och analysera om och hur schack kan användas som pedagogiskt verktyg i förskolans matematikundervisning med fokus på mönster. Tidigare forskning kring pedagogisk användning av schack  koncentreras primärt till barn i grundskolan. LÄS MER

  2. 12. Bland delar och helheter, räkning och mätning : En kvalitativ studie om barns möte med matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Caroline Kvande; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; matematik; undervisning; variationsteorin;

    Sammanfattning : I studien analyseras en undervisningssituation där tre barn i 4–5 årsåldern deltar. Undervisningen är uppdelad i två delar där den ena har ett innehåll med bokstäver som kan ordnas och kombineras medan den andra delen erbjuder ett kreativt innehåll där barnen får rita och måla samt mäta. LÄS MER

  3. 13. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Astronomy; Misconceptions; Educational Research; Science Education; High School Students; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER

  4. 14. Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen : -  en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Flordh; [2023]
    Nyckelord :Arbetsminne; proximala utvecklingszonen; språkprofil; språkstörning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Helena Flordh (2023). Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  5. 15. Digitala verktyg i matematikundervisning : En kvalitativ undersökning kring de digitala verktygen i matematikundervisningen och grundskollärares syn på sin digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Skrijelj Amina; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digital teknik blir allt mer betydelsefullt i samhället. Många barn idag har en stor vana med att hantera digitala verktyg och idag finns det krav på deras digitala kompetens i skolan. LÄS MER