Schack matt! : Schack som pedagogiskt verktyg i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Författare: Stina Johansson; Sanna Dahlsson; [2023]

Nyckelord: förskola; matematik; mönster; schack;

Sammanfattning: Denna studie har som syfte att undersöka och analysera om och hur schack kan användas som pedagogiskt verktyg i förskolans matematikundervisning med fokus på mönster. Tidigare forskning kring pedagogisk användning av schack  koncentreras primärt till barn i grundskolan. Bristen på forksning kring schack i förskolan utgör det gap som vi har valt att undersöka genom en fältstudie som involverar sex barn i 4-årsåldern och som pågick under en veckas tid. I vår studie har vi använt oss av variationsteori som metod och utförde en förbedömning med fokus på mönster, följt av tre undervisningssituationer med schack och avslutningsvis en efterbedömning som var likadan som förbedömningen.  Resultatet av fältstudien har vi analyserat utifrån Perkins och Salomons teori om transfer och Bishops matematiska aktivitet designa. Utifrån vår analys har vi dragit slutsatser att schackundervisning i förskolan kan skapa möjligheter för barnen att överföra kunskaper om schack till områden inom matematik som ingår i Läroplanen för förskolan. Detta grundar vi på att barnen visade tecken på förändrat kunnande om mönster vid jämförelse av för- och efterbedömningarna. I analysen av vår empiri framkom även transfer i ett flertal olika situationer. Vi har även observerat Bishops matematiska aktivitet designa i analysen av schackundervisningen. Utefter detta har vi dragit slutsatsen att barn med hjälp av schackundevisning kan införskaffa sig mer kunskap om mönster, exempelvis genom att få mer förståelse för reflektion och parallellförflyttning. Även Bishops andra aktiviteter framkommer i analysen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)