Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljöer : En intervjustudie av förskollärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Forskning visar att barn är mer stillasittande idag än någonsin, mycket på grund av användandet av teknik och fritidsaktiviteter med låg aktivitetsnivå. Studier som lyfts i undersökningen visar att barns första fem år kantas av snabb mental och kroppslig utveckling och att det är under dessa tidiga år som vanor och livsstilsmönster etableras inför framtiden. Barn som inte erbjuds eller deltar i regelbundna fysiska aktiviteter tenderar att aldrig komma ifatt utvecklingsmässigt, vilket kan leda till ohälsa. Tidigare forskning i studien visar också att fysisk aktivitet påverkar kroppens utveckling, både fysiskt, psykiskt och kognitivt. I sin tur förbättras aspekter som exempelvis koncentrationen och inlärningen - förmågor som blir avgörande för framtida prestationer. Pedagogers förhållningssätt och den fysiska miljön visar sig även ha en betydande roll i detta avseende. Förskoleverksamheter blir därmed en viktig plats för fysisk aktivitet, särskilt eftersom de flesta barn i Sverige går i förskolan. I läroplanen stipuleras bland annat att barns fysiska aktivitet och motoriska utveckling bör främjas genom deltagande i olika aktiviteter i varierande naturmiljöer, som ett sätt att ingiva förståelse hos barnen hur detta kan påverka hälsa och välbefinnande. Tidigare studier inom området har främst gjorts i relation till utomhusmiljön, så syftet med denna studie var därmed att få ökad förståelse om förskollärares uppfattningar kring barns fysiska aktivitet inomhus. Datainsamling gjordes därför i form av intervjuer och metoden är således kvalitativ. Resultatet av intervjuerna, som analyserats utifrån ekologisk systemteori visar en övergripande samstämmig bild av förskollärarnas uppfattningar. De menar att fysiska aktiviteter är lättare att erbjuda barnen utomhus men de ser möjligheter även inomhus. Fysisk aktivitet lyfts av förskollärarna som viktigt för barns utveckling och inlärning, men det framkommer att det ibland tas för givet. De nämner också en otydlighet i styrdokumentet kring hur fenomenet bör te sig i förskolan. En viktig slutsats utifrån studien blir därmed att förgivettagande och läroplanens låga prioritet kring fysisk aktivitet kan få betydelse för barns möjligheter att utvecklas till sin fulla potential.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)