Sökning: "Materialinriktning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Materialinriktning.
1. "Man måste du överleva också" : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelser av slöjdvalets borttagande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka erfarna slöjdlärares upplevelser om hur upphävandet av slöjdvalet på högstadiet har påverkat slöjdundervisningen. Studien genomfördes med den kvalitativa intervjun som metod och utgick ifrån tre frågeställningar;Vad finns det för upplevda effekter med att eleverna inte får välja materialinriktning i högstadiet? Vad uppger lärarna som skäl till slöjdvalets borttagande? Vilka ramfaktorer styrslöjdvalet? Huvudresultatet visade att det främst är ramfaktor Gruppen och den ojämna gruppstorleken samt arbetsbelastningen hos slöjdlärarna som styrde slöjdvalet och var anledning till slöjdvalets borttagande. LÄS MER
2. Varför vill män inte sy?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I rollen som lärare förväntas det att följa en läroplan. Denna läroplan innehåller riktlinjer förhur en ska förhålla sig i undervisningen. Ett av lärarens uppdrag är att ”motverka könsmönstersom begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (Skolverket, 2019, s. 6). LÄS MER
3. Loggbokens roll i slöjdundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Loggboken har en etablerad tradition inom grundskoleundervisningen i Sverige där den används på många olika sätt och med olika syften. Litteraturen betonar vikten av att välja den loggboksform som främjar de önskade syftena för undervisningen. LÄS MER
4. Att välja slöjdinriktning : Vem eller vad påverkar?
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om faktorer som påverkar elevers val av slöjdinriktning där slöjdens historia av att skapa könsmönster efter materialinriktning fungerar som utgångspunkt. För att undersöka detta använde jag kvalitativ intervju som metod. LÄS MER
5. Slöjdval : Spelar det någon roll vad man väljer?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen var att öka förståelsen för elevernas möjlighet att välja materialinriktning i åk 8-9 i grundskolan. Jag ville ta reda på varför vissa skolor väljer den här modellen av slöjdundervisningens organisation. LÄS MER