Sökning: "No-lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade ordet No-lärare.

  1. 1. Lärande för hållbar utveckling i NO- klassrummet : Från tolkning till undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Alexandar Angelofski; [2023]
    Nyckelord :demokrati; dilemma; handlingskompetens; holistiskt; hållbar utveckling; kollegialt lärande; kompetensutveckling; lärande för hållbar utveckling; miljöundervsiningstraditioner; No-lärare; pluralistisk undervisning; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie om hur No-lärare i årskurs 4-6 upplever förutsättningarna att undervisa för hållbar utveckling inom de naturorienterande ämnena. Sex No-lärare från tre olika skolor i södra Sverige intervjuades med syftet att ta reda på deras erfarenheter och utmaningar från undervisning för hållbar utveckling ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med HBTQi frågor i undervisningen : En kvalitativ studie om hur NO-lärare i årskurs 4–6 arbetar med HBTQi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alva Ros; [2023]
    Nyckelord :HBTQi; Sexualitet; samtycke och relationer; Naturvetenskap; Undervisning; Grundskolan; Lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Abstract: Syftet med studien var att få kunskap om hur NO-lärare i årskurs 4–6 beskriver att de arbetar med HBTQi i undervisningen inom området sexualitet, samtycke och relationer. Studien syftade även till att få kunskap om vilka former av stöd lärare uttrycker som viktiga för att utveckla undervisningen samt vilka möjligheter och utmaningar det finns med att inkludera HBTQi i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Hållbar undervisning för hållbar utveckling : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med undervisning för hållbar utveckling i skolans yngre år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kristina Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; NO-undervisning; handlingskompetens; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskolelärare i årskurserna 1–3 arbetar med hållbar utveckling i undervisningen i de naturvetenskapliga ämnena. Kvalitativa intervjuer har genomförts där sex verksamma NO-lärare undervisande i årkurserna 1–3 deltog. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattning av naturvetenskapligt lärande genom en estetisk lärprocess

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Holmberg; [2023]
    Nyckelord :kvalitativ; naturvetenskap; aggregationstillstånd; fasövergångar; estetiska lärprocesser; dramapedagogik; undervisning; sociokulturell teori; variationsteori;

    Sammanfattning : I studien undersöktes huruvida den naturvetenskapliga undervisningen gynnas av de estetiska lärprocesserna och om naturkunskapslärare kan urskilja om dramapedagogik kan konkretisera abstrakta begrepp och bidra till att lärande uppstår hos eleverna. Kvalitativa metoder för datainsamling och analys användes för att kunna besvara studiens syfte och frågeställning. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om hur undervisning kan påverkas av att flera sinnen är involverade

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Sebastian Hansson; Ida Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Inlärning; intervju; uppfattningar; upplevelser; utomhus; sinnen; undervisning;

    Sammanfattning : Studien är viktig för att diskutera undervisning i lågstadiet. Elever lär sig på olika sätt och skolans uppdrag är att anpassa undervisning till alla elevers olika förutsättningar. LÄS MER