Sökning: "Observation socialt problem"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Observation socialt problem.

  1. 6. Preschool teachers approach in suspected cases of domestic violence

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Danielle Simba; Johanna Rostek; [2019]
    Nyckelord :Methods; Routines; Domestic Violence; Preschool Teachers; Normalization Process Theory;

    Sammanfattning : Domestic violence is a public health and international problem. Previous research outlined the extensivity of the problem internationally and the missing approaches of professionals who work with young children. LÄS MER

  2. 7. Hållbar citylogistik : En fallstudie över hur flödet av godstransporter i Skövdes stadskärna kan förbättras utifrån ett intressent- och hållbarhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Lisa Ryberg; Johanna Skogum; [2019]
    Nyckelord :City logistics; Sustainability; Urban freight transport; Stakeholders; Urban centre; Citylogistik; Hållbarhet; Godstransporter i stad; Intressenter; Stadskärna;

    Sammanfattning : För att skapa levande stadskärnor där människor trivs och vill vistas, behöver godstransporter förse stadskärnornas verksamheter med varor. Dessa urbana godstransporter leder dock till ett flertal negativa effekter för både lönsamheten, människan och planeten. LÄS MER

  3. 8. Progressiv Fritid : Meningsfull fritid ur ett post-progressivt jämlikhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jonathan Madeland; Olle Mattsson; [2017]
    Nyckelord :Klasskillnader; Meningsfull fritid; Social reproduktion; Likvärdiga möjligheter; Fritidshem;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi fritidspedagogers förhållningssätt till meningsfull fritid för barn, hur dessa förhållningssätt står emot föräldrar inom medel- och arbetarklassen, och om fritidspedagoger använder verksamheten för att skapa likvärdiga möjligheter för barn att generera utbildningsfrämjande resurser. Barn rustas olika inför framtiden beroende på vilket hem och vilka uppväxtvillkor de föds in i vilket föreslår en inbyggd orättvisa i vårt samhälle. LÄS MER

  4. 9. “We like them to see themselves as a family” : En mikroetnografisk studie om vilka möjligheter och begränsningar det finns för utveckling av resiliens på ett barnhem i Tanzania.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Frida Johansson; Sandra Johansson; Ellen Lindgren Källström; [2017]
    Nyckelord :Resilience; observation; risk; orphanage; social anthropology; ethnographic study; social work; family resilience; Africa; extended family;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att mer än hälften av alla barn som utsatts för risk under uppväxten inte utvecklar allvarliga psykiska problem. Uppväxt på barnhem kan anses vara en sådan risk då det typiska samspelet mellan barn och vuxna saknas. LÄS MER

  5. 10. ”Då är du inte en skolkurator längre” : En studie om skolkuratorers perspektiv på elevers ohälsa och deras förebyggande arbete mot ohälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lotta Art-Han Bengtsson; [2016]
    Nyckelord :Skolkurator; barnperspektiv; psykisk ohälsa; förebyggande; hälsofrämjande; tillgänglighet; socialt stöd; rollteori;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar hur fem skolkuratorer artikulerar vad som är de vanligaste problemen som elever de möter brottas med samt undersöker vilka faktorer som begränsar skolkuratorerna att vara tillgängliga för sina elever. Forskningsfrågorna som behandlar syftet är hur skolkuratorerna ser på elevernas psykiska ohälsa, hur skolkuratorerna förebygger psykisk ohälsa och vilka hinder skolkuratorerna stöter på för att arbeta förebyggande och hälsofrämjande. LÄS MER