Sökning: "Pedagogy in music"

Visar resultat 1 - 5 av 223 uppsatser innehållade orden Pedagogy in music.

  1. 1. 'No house can be built without foundation' : A phenomenographic study around the making of Choreography in HipHop

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Jutta Sulkala; [2023]
    Nyckelord :Choreography; Freestyle; Hip-Hop; African diaspora; Pedagogy; Koreografi; Freestyle; Hip-Hop; Afrikansk diaspora; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate perceptions of Hip-Hop choreography and Hip-Hop choreography’s relation to freestyle. In order to accomplish that purpose, three dance artists were interviewed and a phenomenographical approach was used. LÄS MER

  2. 2. Conceptualizations of the temporal organization of music : An interview study of double bassists from two different musical traditions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ida-Maria Risfelt; Ludvig Gawell; [2023]
    Nyckelord :temporal organization of music; pulse; double bass; musical traditions; jazz; western classical music; pedagogy;

    Sammanfattning : This study delves into the temporal organization of music and investigates how double bassists from different musical traditions perceive various components within it, specifically focusing on jazz music and Western classical music. The aim was to explore potential disparities and ascertain the factors influencing their emergence. LÄS MER

  3. 3. Nivågruppering i fokus - En studie om undervisning i gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Olsson; Svante Norlin; Edvin Sydmark; [2023]
    Nyckelord :differentierad undervisning; gehörs- och musiklära; musikpedagogik; musikteoriundervisning; nivågruppering; utbildningsvetenskap differentiated teaching; level grouping; music pedagogy; music theory; music theory teaching; educational science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under vår utbildning har vi blivit intresserade av nivågruppering. Syftet med studien är att undersöka hur nivågruppering används i gehörs- och musiklära samt dess påverkan på undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Gangsterrap i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ludvig Sersam; [2023]
    Nyckelord :Gangsta rap; pedagogy; Music pedagogy; Musikpedagogik; Gangsterrap; Fältteori; Lgr22; Interpellation; kontroversiell musik; Gangsta rap;

    Sammanfattning : Studien behandlar musiklärares förhållningssätt till gangsterrap i skolan där deltagarnas uttalanden och reflektioner har analyserats med fältteori. Studien utforskar dessutom informellt lärande och pedagogiska aspekter utifrån vetenskapliga teoretiska discipliner som interpellation. LÄS MER

  5. 5. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER