Sökning: "Problembaserat lärande PBL"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Problembaserat lärande PBL.
1. Utbildning genom utmaningsbaserat lärande för hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Under vfu perioden ht-2021 började vi fundera över vilka metoder lärarna använde sig av i undervisningen för naturvetenskap och teknik. De funderingar vi hade förstärktes efter en gemensam studieresa till Norge där vi fick uppleva nya lärmetoder, bland annat utmaningsbaserat lärande och problembaserat lärande. LÄS MER
2. PROBLEMBASERAT LÄRANDE I BIOLOGIÄMNET : Så uppfattas det av elever i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Det finns lite forskning i fältet kring just elever i behov av särskilt stöd kopplat till problembaserat lärande. I en gymnasieskola där problembaserat lärande (PBL) tillämpas läser eleverna biologiämnet integrerat med andra ämnen. De jobbar i grupp för att utveckla förståelse och därmed lära sig kunskap. LÄS MER
3. Att orka – eller inte orka? : En flermetodsstudie om elevers motivation och åtgärder för att öka den
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : I detta utvecklingsarbete studerade författaren en årskurs två klass i en gymnasieskola skola i Helsingborg. Författaren har försökt öka motivationen för elevernas egna lärande under en egen konstruerad och hållen lektionsplanering. LÄS MER
4. En ökad förståelse med casemetodik och problembaserat lärande som metod
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att studera hur lärare kan öka förståelsen för ämnet företagsekonomi på yrkesprogrammet, genom att använda casemetodik (CM) eller problembaserat lärande (PBL) som ett ämnesdidaktiskt verktyg i undervisningen. Vidare kommer jag undersöka hur undervisningsmetoderna PBL och CM förhåller sig till varandra om det tillämpas på ämnet företagsekonomi och om någon metod är att föredra. LÄS MER
5. Medinflytande och medansvar i lärprocessen : En intervjustudie om problembaserat lärande på folkhögskolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Den här studien undersöker hur folkhögskollärare organiserar sin undervisning genom problembaserat lärande. Pedagogiken, ofta förkortad PBL, går ut på att de studerande i grupp söker lösa ett problem som läraren har formulerat. LÄS MER