Sökning: "Processuell Generering"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Processuell Generering.

  1. 1. Representing video game style with procedurally generated content : How wave function collapse can be used to represent style in video games

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Filip Hedman; Martin Håkansson; [2023]
    Nyckelord :Procedural content generation; Procedural generation; Wave function collapse; Video games; Platform game; Expressive range; Generering av procedurinnehåll; Processuell generering; Vågfunktion kollaps; Videospel; Plattformsspel; Uttrycks räckvidd;

    Sammanfattning : As the video gaming industry continues to grow, developers face increasing pressure to produce innovative content swiftly and cost-effectively. Procedural Content Generation (PCG), the use of algorithms to automate content creation, offers a solution to this problem. LÄS MER

  2. 2. PGG - Processuell Grottgenerering : En jämförelse mellan Cellulär Automat, Random Walk och Perlin Noise

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Filip Antonijevic; [2021]
    Nyckelord :procedurel generation; caves; cellular automata; random walk; Perlin noise; comparative study;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöktes processuell generering med tre algoritmer i syfte att skapa grottliknande banor och utvärdera kriterier baserat på eftertraktande egenskaper gällande tid, storlek, variation och pålitlighet. Algoritmerna är cellulär automat, random walk och Perlin noise. LÄS MER

  3. 3. Mixed-initiative quest generation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Elin Olsson; Eric Grevillius; [2020]
    Nyckelord :PCG; Mixed-initiative; Quest generation;

    Sammanfattning : Ända sedan 1960-talet har idén om ett symbiotiskt partnerskap mellan dator och människa presenterats och att detta partnerskap kan ge lösningar bättre än människan ensam kan. Detta symbiotiska partnerskap har spridit sig till processuell generering (PCG) genom angripningssättet “blandade initiativ”, där människa och dator turas om bidra med lösningar. LÄS MER

  4. 4. Perceptual evaluation of plausibility of virtual furniture layouts

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :David Ringqvist; [2018]
    Nyckelord :procedural generation; furniture arrangement; perception;

    Sammanfattning : As realistic virtual environments become more important, it is interesting to examine procedural generation. In this work, plausibility of virtual furniture layouts was evaluated in a perceptual study comparing layouts by a professional human interior designer with layout variants rearranged by a C# algorithm. LÄS MER

  5. 5. Processuell Kartgenerering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Victor Davidsson; Anders Lundberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Processuell Generering Detta projekts syfte var att skapa en algoritm som genom processuell generering skapar höjdkartor för ett spel. Dessa kartor skulle kunna uppfylla en rad kvalitetskrav som sattes upp. För detta genomfördes en förstudie i hur processuell generering fungerar och hur det kan appliceras. LÄS MER