Sökning: "Reynell"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Reynell.

  1. 1. Normer på svenska för flerspråkiga barn i åldrarna 2:6- 3:5 år på den impressiva delen av Reynell Developmental Language Scales III

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Hedvig Holm; [2016-10-19]
    Nyckelord :RDLS III; normering; flerspråkighet; språkförståelse; socioekonomisk status; RDLS III; norm data; multilingualism; language comprehension; socio-economic status;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att normera den impressiva delen i Reynell Developmental Language Scales III på svenska för flerspråkiga barn i åldrarna 2:6-3:5. I studien deltog 40 flerspråkiga barn indelade i två åldersgrupper, 2:6- 2:11 år och 3:0- 3:5 år. Barnen rekryterades från förskolor i Göteborg. LÄS MER

  2. 2. Validitet i den svenska versionen av New Reynell Developmental Language Scales, med fokus på ordförråd och tillägnandeålder

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Hanna Dahlman; Märta Stina Larnemark; [2016]
    Nyckelord :validering; ordförråd; tillägnandeålder; NRDLS; anpassning av test; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie undersöker begrepps- och samtidig validitet, med fokus på ordförråd och tillägnandeålder, i den nyligen översatta svenska versionen av det ursprungligen brittiska språkscreeningverktyget New Reynell Developmental Language Scales (NRDLS). Metod: Blivande normeringsdata från 177 svenskspråkiga barn i åldrarna 30 - 48 månader, indelade i tre åldersgrupper, användes. LÄS MER

  3. 3. En tvärsnittsstudie om förskolebarns förmåga till inferens utifrån inferensdeltestet i The New Reynell Developmental Language Scales (NRDLS)

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Marianne Lindros Holmgren; Elina Nielsen; [2016]
    Nyckelord :Inferensförmåga; Inferensutveckling; Språkförståelse; Språkstörning; Typer av inferens; Inferens utifrån bild.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studien undersökte förskolebarns prestation på inferensdeltestet i The New Reynell Developmental Language Scales (NRDLS). Sambandet mellan inferensförmåga och språkförståelse studerades, inferensuppgifterna analyserades utifrån svårighetsgrad och icke-poänggivande svar kategoriserades. LÄS MER

  4. 4. Resultat på Reynell IV samt SECDI utifrån en-/flerspråkighet och socioekonomisk status

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Isabella Gustafsson; Helena Mortimer; [2016]
    Nyckelord :Reynell; normering; flerspråkighet; socioekonomisk status; SECDI; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte. Syftet med föreliggande uppsats var att undersöka om resultaten på den svenska versionen av New Reynell Developmental Language Scales (Reynell IV), samt på Swedish Early Communicative Developmental Inventory III (SECDI), skiljer sig beroende på en-/flerspråkighet och socioekonomisk status (SES). Metod. LÄS MER

  5. 5. Svensk normering av språkförståelsedelen i Reynell Developmental Language Scales III för åldrarna 4:6-4:11 år - gemensam läsning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Emma Arvidsson; Julianna Köröndi; [2011-09-21]
    Nyckelord :RLDS III; normering; gemensam läsning; språkförståelse; norm data; shared reading; language comprehension;

    Sammanfattning : The main purpose of the present study was to collect Swedish norm data for the comprehension scale of the Reynell Developmental Language Scales (RDLS III) for the ages of 4:6-4:11. According to the British manual the degree of difficulty increases gradually and therefore the order of the sections was examined to see whether this was the case in Swedish. LÄS MER