Sökning: "Sara Said"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden Sara Said.

  1. 1. ”Det som har skett kan jag inte glömma” – Arpilleras i exil av Cecilia Valdés och Salvador Allende-kommitténs ateljé

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Anais Constantino Figueroa; [2023]
    Nyckelord :Arpilleras; exil; Edward W. Said; textilhantverk; Sara Ahmed; Wendy Brown; semiotik; diaspora; Chile; Cecilia Valdés.;

    Sammanfattning : Studien undersöker relationen mellan skapandet av arpilleras och erfarenheten av exil utifrån konstnären Cecilia Valdés och den politiska och konstnärliga organisationen Salvador Allende-kommitténs ateljé. I relation till exil behandlar frågeställningarna följande ämnen: motivval, skapandets syfte för individen i exil och exilens påverkan på den skapande erfarenheten. LÄS MER

  2. 2. Bortom ord : Faktorer som påverkar sjuksköterskans kommunikation med patienter med afasi

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Tuva Klar; Sara Friberg; [2023]
    Nyckelord :Aphasia; Communication; Nurse; Medical staff; Care-relationship; Literature review; Afasi; Kommunikation; Sjuksköterska; Vårdpersonal; Vårdrelation; Litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Afasi innebär en språknedsättning som påverkar personens förmåga att uttrycka sig och förstå vad som sägs. Sjuksköterskan har en viktig roll i vårdandet av patienter med afasi och kommunikationen är ett betydande verktyg för att en god vårdrelation ska kunna upprättas. LÄS MER

  3. 3. ”Det som har skett kan jag inte glömma" – Arpilleras i exil av Cecilia Valdés och Salvador Allende-kommitténs ateljé

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Anais Constantino Figueroa; [2023]
    Nyckelord :Arpilleras; exil; Edward W. Said; textilhantverk; Sara Ahmed; Wendy Brown; semiotik; diaspora; Chile; Cecilia Valdés.;

    Sammanfattning : Studien undersöker relationen mellan skapandet av arpilleras och erfarenheten av exil utifrån konstnären Cecilia Valdés och den politiska och konstnärliga organisationen Salvador Allende-kommitténs ateljé. I relation till exil behandlar frågeställningarna följande ämnen: mottival, skapandets syfte för individen i exil och exilens påverkan på den skapande erfarenheten. LÄS MER

  4. 4. Äta djävlar, föda ord : Om återkommande groteska motiv i Mikael Niemis romaner Kyrkdjävulen, Populärmusik från Vittula, Fallvatten och Koka björn

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Marie Östling; [2022]
    Nyckelord :Mikael Niemi; Niemi; Populärmusik från Vittula; Fallvatten; Koka björn; Kyrkdjävulen; grotesk; grotesken; Bachtin; karneval; Tornedalen; tornedalslitteratur; norrlandslitteratur; minoritet; minoritetslitteratur; Sara Ahmed; Kristeva; Freud; abjekt; det abjekta; det kusliga; das unheimliche; äckel; meänkieli; knapsu; ei se kannatte;

    Sammanfattning : This essay deals with recurring grotesque motifs in Mikael Niemi’s novels Kyrkdjävulen, Populärmusik från Vittula (Popular Music from Vittula), Fallvatten and Koka björn (To Cook a Bear). It aims to widen the academic understanding of Niemi’s works by focusing on their aesthetics in relation to previous studies, which have mostly been concerned with placing Niemi in a context of Tornedalian minority literature. LÄS MER

  5. 5. "Det måste vara lättsamtoch enkelt” : en kvalitativ studie om förskollärares upplevelserav ett jämställdhetsmaterial

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ulrika Nordin; [2022]
    Nyckelord :preschool; gender equality; theory and practice; change work; Umeå township; institutional theory; Sara Ahmed; förskola; jämställdhet; teori och praktik; förändringsarbete; Umeå kommun; institutionell teori; Sara Ahmed;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to explore how one goes from theory to practice ina gender equality work in preschool by examining how preschool teachers havereceived and worked with a support- and inspiration material that a groupwithin the education administration in Umeå township has developed. I haveconducted qualitative interviews with four preschool teachers with a focus onan equal conversation in order to advocate that research is created ininteraction with others. LÄS MER