Sökning: "Schiefauer"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Schiefauer.

  1. 1. Lättläst litteratur i svenskundervisningen – är det lätt, egentligen? : En didaktisk analys av originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Elin Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Lättläst; svenskämnet; litteraturläsning; litteraturundervisning; läsarter; demokratiuppdraget; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftade till att undersöka några utvalda skillnader mellan originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer av Jessica Schiefauer samt undersöka vilka läsarter som kunde kopplas till de båda verken. Eftersom lättläst som genre marknadsför sig som en litteraturform för alla var det intressant att se huruvida en lättläst version av ett verk faktiskt verkar passa alla och om den kan likställas med en “vanlig” roman i relation till kursplanen i svenska på grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Blommor och Bär : En komparativ analys av Jessica Schiefauers Pojkarna och Bärarna utifrån ekofeminismen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Wilma Löfgren; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In this study I analyze and compare two of Jessica Schiefauer’s novels, Pojkarna (2011) and Bärarna (2020), based on ecofeminism. The main aim is to examine how nature is presented and what function it can be interpreted to have in relation to the storyline and the characters. LÄS MER

  3. 3. De omätbara livsviktiga förmågorna : En studie i hur värdegrundsarbete förankrat i skönlitteratur kan utveckla framtidens demokratiska medborgare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Vendela Svensson; Amanda Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fiction; value-based work; didactic potential; empathy; narrative fantasy; critical literacy; Skönlitteratur; värdegrundsarbete; didaktisk potential; empati; narrativ fantasi; kritisk litteracitet;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur ett skönlitterärt verk kan användas som verktyg för arbetet med värdegrundsfrågor i grundskolan. Vidare har studien som syfte att ta reda på hur ett sådant arbete kan bidra till elevers utveckling av de omätbara förmågor som kan tänkas fundamentala inför deras framtida uppdrag som demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER

  4. 4. Flicka, pojke, människa : En intersektionell genusstudie med särskilt fokus på maskulinitet i Jessica Schiefauers ungdomsroman Pojkarna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Johanna Zetterström; [2022]
    Nyckelord :Pojkarna; Jessica Schiefauer; intersektionalitet; performativitet; den heterosexuella matrisen; hegemonisk maskulinitet; homosocialt begär; heteronormativitet; kön; sexualitet; ålder; ungdomsroman;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker Jessica Shiefauers ungdomsroman Pojkarna ur ett intersektionellt, genus och maskulinitetsteoretiskt perspektiv. Analysen handlar om hur genus konstrueras och framställs i samverkan med andra kategorier som ålder och sexualitet, men också vad som präglar pojkars umgängeskoder i romanen och hur huvudkaraktären Kims upplevelse av sin egen kropp och identitet utvecklas i förhållande till detta. LÄS MER

  5. 5. Levande rum och drömlandskap : En analys av platserna i Jessica Schiefauers Bärarna utifrån Foucaults heterotopibegrepp

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Alice Wentzel Blank; [2022]
    Nyckelord :Jessica Schiefauer; heterotopia; place; Michel Foucault; utopia; Utopian body; Jessica Schiefauer; heterotopi; plats; Michel Foucault; Bärarna; utopi; Utopian body;

    Sammanfattning : This essay seeks to analyse some of the places in Jessica Schiefauers novel Bärarna. The analysis takes the form of a journey by depicting the various places in prose similar to that of the novel’s own, while analysing symbolism, places’ relation to the concept of limits, and the novel’s relation to Michel Foucault’s theory of heterotopias. LÄS MER