Sökning: "Självbestämmande- och kontrollerad motivation"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Självbestämmande- och kontrollerad motivation.
1. Motivational Profiles and Their Relation to Coaching Behaviours and Dropout in Swedish Female Ice Hockey : A Latent Profile Analysis
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Purpose: The purpose of the present study was to use a person-centered approach to identify latent motivational profiles among female ice hockey players in Sweden, and examine how identified profiles relate to coaching behaviours and dropout. Methods: Swedish female ice hockey players (N = 140; Mage = 21.66, SD= 7. LÄS MER
2. Målsättningar och motivation kopplade till fysisk aktivitet: En tvärsnittsstudie baserat i självbestämmandeteorin
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att med utgångspunkt i självbestämmandeteorin, undersöka sambanden mellan målsättningar och motivation kopplat till fysisk aktivitet. Vidare undersöktes om målsättningar kunde predicera fysisk aktivitet via typ av motivation. LÄS MER
3. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet
Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
4. Kan de tre psykologiska grundbehoven predicera motivation, motion och ångest? : En kvantitativ forskningsstudie om de psykologiska grundbehovens prediktion till motivation, motion och ångest.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : “Can the three psychological needs predict motivation, leisure time exercise and anxiety?” is a quantitative study that investigates if and how the three basic psychological needs predict the variables; motivation, leisure time exercise and anxiety. The main aim of the study is to increase the understanding of how the three basic psychological needs (autonomy, competence and relatedness) are met, how it predicts motivation (autonomic- and controlled motivation), leisure time exercise and anxiety, this due to the fact that many Swedes do not meet the recommendations for physical activity, which increases the risk of mental illness. LÄS MER
5. Motivationsklimat som moderator till relationen mellan motivationskvalitet och intentioner till fortsatt fotbollsspelande : En kvantitativ studie baserad på unga fotbollsspelare.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka följande (1) relationen mellan självbestämmande motivation ochintentioner till fortsatt fotbollsspelande modereras positivt av ett uppgiftsinriktat motivationsklimat, (2) relationen mellan självbestämmande motivation och intentioner till fortsatt fotbollsspelandemodereras negativt av ett resultatinriktat motivationsklimat. Samt (3) relationen mellan kontrolleradmotivation och intentioner till fortsatt fotbollsspelande modereras positivt av ett resultatinriktatmotivationsklimat. LÄS MER