Sökning: "Sportmedier"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Sportmedier.
1. ”UTAN TV-BOLAGEN SKULLE HELA INDUSTRIN DÖ” - En kvalitativ studie om sportmediernas roll som aktör i sportvärlden; mitt emellan idrotten, marknaden, publiken och demokratin
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Executive summary The aim of this study is to investigate what influence media consider having on their own sports media content, and on the breadth, democracy, equality and survival of sports in the future. This was done through a qualitative study with interviews with managers at some of Sweden's largest broadcasting media companies, and with a number of active sports journalists. LÄS MER
2. Sponsorers inverkan på friidrottares utrymme i media : - En kvalitativ undersökning kring förhållandet mellan sportjournalistiken och sponsorer
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Studien tar avstamp i friidrotten och undersöker vilket inflytande sponsorer har i sportjournalistiken. Syftet är att ta reda på om det finns en koppling mellan sponsorers inflytande i medier och friidrottares utrymme i medier. Det handlar framförallt om att förstå hur denna koppling ser ut ifrån sportjournalistikens perspektiv. LÄS MER
3. Stolpe ut för bredden : En analys av innehåll, urval och nyhetsvärdering i sportjournalistik
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och itSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka hur mycket utrymme olika sporter har i Sportbladet, Aftonbladets sportbilaga, och att söka efter förklaringar till hur utrymmet i tidningen fördelas mellan olika sporter. Undersökningen har genomförts i två delstudier, dels en kvantitativ innehållsanalys och dels en kvalitativ intervjuundersökning. LÄS MER
4. Var är kvinnorna? : En studie av tre svenska sportbilagor ur genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och itSammanfattning : I denna uppsats genomförs både en kvantitativ samt en kvalitativ undersökning av sportbilagorna i tre av de största svenska dagstidningarna: Aftonbladet, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten, med syfte att utröna hur stort utrymme kvinnliga respektive manliga idrottare tilldelas på sportsidorna, samt hur idrottskvinnorna och männen framställs i texten. Den kvantitativa studiens ansats var att mäta den marginalisering kvinnliga idrottare utsätts för i de undersökta medierna. LÄS MER
5. Kön, idrott och medier : Idrottsutövares uppfattningar om och konsumtion av sportmedier
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och itSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur aktiva idrottsutövare uppfattar sportmediernas framställning av kön, och hur deras sportmediekonsumtion samt identifikation med andra idrottare (i medier) ser ut. Studien bygger till stor del på en enkätundersökning som vi utfört på aktiva idrottsutövare i Stockholmsområdet – så väl enskilda som lagidrottare. LÄS MER