Sökning: "Synonymer ´"

Visar resultat 21 - 25 av 96 uppsatser innehållade orden Synonymer ´.

  1. 21. Friluftsliv till alla : En intervjustudie om idrottslärares uppfattning av friluftslivsundervisning på gymnasieskolan

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jennifer Bohlström; [2021]
    Nyckelord :Idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Denna uppsats är baserad på tidigare forskning inom fältet friluftsliv och syftet är att undersöka hur yrkesverksamma lärare i ämnet idrott och hälsa ser på begreppet friluftsliv, hur de ser på friluftsliv och hälsa samt vad de tycker om ämnesövergripande friluftslivsundervisning. Frågeställningarna lyder: - Vad är friluftsliv för en lärare i idrott och hälsa? - Hur ser lärare i idrott och hälsa på relationen mellan friluftsliv och elevernas hälsa och välbefinnande? - Kan friluftsliv fungera ämnesövergripande? Metod Uppsatsen är en intervjustudie med en kvalitativ ansats för att svara på syfte och frågeställning. LÄS MER

  2. 22. Kvinnlig könsstympning - En litteraturöversikt om kvinnlig könsstympning och kvinnornas erfarenheter av defibulation och klitorisrekonstruktion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Ina Edvardsson; [2020-08-14]
    Nyckelord :Kvinnlig könsstympning; FGM C; kvinnors erfarenheter; defibulation; klitorisrekonstruktion; Female genital mutilation; FGM C; women´s experiences; defibulation; clitoral reconstruction;

    Sammanfattning : Introduktion: Kvinnlig könsstympning (FGM/C) är ett globalt folkhälsoproblem som strider mot Förenta Nationernas deklaration om de mänskliga rättigheterna. Trots de stora hälsokonsekvenserna som följer FGM/C finns det bristande forskning inom området, specifikt kring defibulation och klitorisrekonstruktion samt kvinnors erfarenheter av FGM/C, defibulation och klitorisrekonstruktion. LÄS MER

  3. 23. Ämnesintegrering – En fenomenografisk studie om F-3 lärares uppfattningar.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Therése Ellington; [2020-07-01]
    Nyckelord :temaarbete; lärare i åk F-3; intervjuer;

    Sammanfattning : Ämnesintegrering är ett problematiskt begrepp med många synonymer och tolkningar. Läroplaner har betonat det på skilda sätt och forskning har olika utgångspunkter och definitioner. Syftet med den här studien är att undersöka vilka uppfattningar F-3 lärare har om ämnesintegrering. Två frågeställningar har mynnat ut från detta syfte. LÄS MER

  4. 24. Kan intag av mejeriprodukter sänka ett högt blodtryck? – En systematisk översiktsartikel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Josefine Lyngfelt; Elin Karlsson; [2020-06-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : 2 Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition Sammanfattning Titel: Kan mejeriprodukter sänka ett högt blodtryck? Författare: Josefine Lyngfelt och Elin Karlsson Handledare: Jenny van Odjik Examinator: Helene Bertéus Forslund Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp Datum: 2020-05-26 Bakgrund: Hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste orsaken till för tidig död globalt sett och högt blodtryck är en betydande riskfaktor för att utvecklingen av dessa. Tidigare forskning pekar mot att en kost innehållandes bland annat mejeriprodukter kan ha en blodtryckssänkande effekt. LÄS MER

  5. 25. Ett ämne dominerat av färdigheter? : En analys av övningar ur fem läromedel i svenska för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Gransten; Lowisa Löwf; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Svenskämnet; Språkets struktur; Färdighetsinriktad undervisning; Funktionaliserad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge kunskap omkring läromedelsövningars genomförande genom att kategorisera dem som färdighetsinriktade eller funktionaliserade. Färdighetsinriktade övningar utvecklar elevernas språk och övar upp deras färdigheter. LÄS MER