Sökning: "Tematiskt arbetssätt"

Visar resultat 21 - 25 av 108 uppsatser innehållade orden Tematiskt arbetssätt.

  1. 21. Skönlitteraturens värld i undervisningen : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs F-3 arbetar med skönlitteratur i undervisningen för att utveckla elevers läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Blomström; Agnes Kramer; [2021]
    Nyckelord :Skönlitteratur; läsförståelse; tematiskt arbete; högläsning; textsamtal;

    Sammanfattning : Studien grundar sig i skönlitteraturens betydelse för undervisningen, där skönlitteraturen kan ha olika betydelser för den undervisande läraren och deras arbete med elevers läsförståelse. I den här studien har syftet varit att ta reda på hur verksamma lärare i årskurs F-3 arbetar med skönlitteratur i sin undervisning för att öka elevers läsförståelse. LÄS MER

  2. 22. Utomhusmatematikens möjligheter och begränsningar : Lärares perspektiv på matematikundervisning utomhus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Josefin Jonsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbetes syfte är att förstå lärares upplevelser av utomhusmatematik. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med 6 lärare verksamma inom årskurs f-3 med ansvar för matematikundervisning. Insamlad data har analyserats tematiskt med den didaktiska triangeln och ramfaktorer som analysverktyg. LÄS MER

  3. 23. Att utveckla alla barns språk : en förskollärares uppdrag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Engquist; Pia Johansson; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; försenad språkutveckling; pedagogiska material; språkstimulering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Inledning De barn som har en försenad språkutveckling av olika orsaker behöver ofta extra stöd i sitt språklärande. Förskollärare träffar barnen en stor del av dagen och är därmed en mycket viktig del i det språkstimulerande arbetet. LÄS MER

  4. 24. Lärares legitimeringar av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jens Lönnaeus; [2021]
    Nyckelord :Legitimering av skönlitteratur; Skönlitteratur i skolan; läsa i skolan;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker jag hur lärare i svenskämnet i årskurs 7-9 legitimerar användandet av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang. Detta gör jag genom en kvalitativ undersökning, i vilken jag intervjuar fyra olika aktiva svensklärare på högstadieskolor i Sverige. LÄS MER

  5. 25. Att dra nytta av mångfalden i förskolans verksamhet. : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar av interkulturellt arbete.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Arlasjö Amanda; Ångström Johanna; [2021]
    Nyckelord :Interkulturellt arbete; förskollärare; kvalitativa semistrukturerade intervjuer; sociokulturellt perspektiv; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar av och arbetssätt i det interkulturella arbetet i förskolan. Utifrån detta är syftet att bidra med kunskap kring om det finns skillnader i uppfattningar och arbetssätt mellan de förskolor med en hög språklig mångfald respektive en låg grad av detta. LÄS MER