Sökning: "Trageton- metoden"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden Trageton- metoden.

  1. 21. Lärares metoder : En studie om hur en lärare omvandlar en metod för läs- och skrivinlärning med hjälp av datorer till sin egen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Frida Berg; [2008]
    Nyckelord :IKT; IT; lärares medvetenhet; läsinlärning; metoder; skrivinlärning; Trageton;

    Sammanfattning : Användandet av informations- och kommunikationsteknologi (IKT) är något som blir mer och mer vanligt i skolorna. Elever som med hjälp av datorer skriver sig till läsning är något som uppmärksammats genom Arne Tragetons metod och hans bok Att skriva sig till läsning - IKT i förskoleklass och skola (2005). LÄS MER

  2. 22. Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Johannesson; Silvana Nyqvist; ; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- ochskrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigasteutmaningarna för oss som nyutexaminerade pedagoger. LÄS MER

  3. 23. Skriva sig till läsning : hinder och möjligheter med datorn som verktyg

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Elin Aldenius; [2007]
    Nyckelord :dator; läsinlärning; skrivinlärning; Trageton;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur pedagoger ser på arbetet med datorn som verktyg vid den tidiga skriv- och läsinlärningen samt vilka hinder och möjligheter de kommit fram till. Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod genom intervjuer med verksamma pedagoger i förskoleklass och tidiga skolår. LÄS MER

  4. 24. Konsten att ta på sig olika glasögon Individanpassad undervisning inom läs- och skrivinlärning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Julia Forsstrand; Anna-Karin Ståhl; [2007]
    Nyckelord :Läsning; skrivning; kommunikation; individanpassni;

    Sammanfattning : BakgrundUnder vår utbildning har vi båda läst svenska 0 poäng mot de tidigare åldrarna som specialisering. Då väcktesvår nyfikenhet för att få en djupare inblick kring forskares syn på läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  5. 25. Trageton-metoden : Ett sätt att arbeta med läs- och skrivinlärning i de yngre åldrarna

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Lumturije Beqiri; [2007]
    Nyckelord :Trageton- metoden; läs- och skrivinlärning; IKT; datorstödd undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien var att undersöka vad eleverna i klassen tyckte om att arbeta med Trageton- metoden men också vad pedagogen hade för erfarenheter vid användningen av denna metod. Undersökningen som gjordes under fyra veckors period visar att elever och pedagog, i klassen som observerades, allmänt har en ganska positiv inställning till denna metod. LÄS MER