Sökning: "Trageton- metoden"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden Trageton- metoden.
21. Lärares metoder : En studie om hur en lärare omvandlar en metod för läs- och skrivinlärning med hjälp av datorer till sin egen
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Användandet av informations- och kommunikationsteknologi (IKT) är något som blir mer och mer vanligt i skolorna. Elever som med hjälp av datorer skriver sig till läsning är något som uppmärksammats genom Arne Tragetons metod och hans bok Att skriva sig till läsning - IKT i förskoleklass och skola (2005). LÄS MER
22. Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- ochskrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigasteutmaningarna för oss som nyutexaminerade pedagoger. LÄS MER
23. Skriva sig till läsning : hinder och möjligheter med datorn som verktyg
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : I denna studie undersöks hur pedagoger ser på arbetet med datorn som verktyg vid den tidiga skriv- och läsinlärningen samt vilka hinder och möjligheter de kommit fram till. Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod genom intervjuer med verksamma pedagoger i förskoleklass och tidiga skolår. LÄS MER
24. Konsten att ta på sig olika glasögon Individanpassad undervisning inom läs- och skrivinlärning
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : BakgrundUnder vår utbildning har vi båda läst svenska 0 poäng mot de tidigare åldrarna som specialisering. Då väcktesvår nyfikenhet för att få en djupare inblick kring forskares syn på läs- och skrivinlärning. LÄS MER
25. Trageton-metoden : Ett sätt att arbeta med läs- och skrivinlärning i de yngre åldrarna
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med fallstudien var att undersöka vad eleverna i klassen tyckte om att arbeta med Trageton- metoden men också vad pedagogen hade för erfarenheter vid användningen av denna metod. Undersökningen som gjordes under fyra veckors period visar att elever och pedagog, i klassen som observerades, allmänt har en ganska positiv inställning till denna metod. LÄS MER