Sökning: "Utbildningssystemet i Finland"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Utbildningssystemet i Finland.

  1. 1. #Historia : Metadata som resurs i historieforskning

    Master-uppsats,

    Författare :Hanna Boström; [2020]
    Nyckelord :Historiography; 2000s; metadata; bibliometrics; history writing; use of history; history awareness; history didactics; paradigm; keyword; student essays; history; historical perspective; Historiografi; 2000-talet; metadata; bibliometri; historieskrivning; historiebruk; historiemedvetande; historiedidaktik; paradigm; keyword; nyckelord; studentuppsatser; historia; historiska perspektivet;

    Sammanfattning : Under 2000-talet har det producerats och spridits mängder av betydande forskning som publicerats via databaser. En betydelsefull länk i kunskapsspridningen utgörs av akademin som i dag står för den största andelen av vetenskapliga publikationer. LÄS MER

  2. 2. Svensk språkhistoria i Finland : Fyra intervjuer med finlandssvenska gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emil Sjöstedt; [2020]
    Nyckelord :Finland-Swedish; Finland; finsk; finlandssvensk; modersmål; svenska; språkhistoria; språkhistorieundervisning; språk; historiemedvetande; didaktik;

    Sammanfattning : I den här studien intervjuades fyra finlandssvenska lärare om sin undervisning i språkhistoria. Intervjuerna analyserades genom interpretativ fenomenologisk analys (IPA) och resultatet kategoriserades utifrån de didaktiska frågorna vad?, hur? och varför?. LÄS MER

  3. 3. En jämförelse av skolsystemen i Finland och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Jennbert; Filipe Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Lärarutbildningen i Sverige; Lärarutbildning i Finland; Ramfaktorteori; Utbildningssystemet i Finland; Utbildningsystemet i Sverige; Utbildningsreformer; PISA; Läroplaner; Läroplansteori;

    Sammanfattning : Följande arbete presenterar en hermeneutisk studie mellan det svenska och det finska skolsystemet. Till studiens hjälp har vi använt oss av ramfaktorteorin av Urban Dahllöf. Vi har fokuserat på vilka yttre faktorer som påverkar lärarrollen i de båda länderna samt vad som gör att Finland rapporterar högre elevresultat än Sverige. LÄS MER