Sökning: "Wendickmodellen Intensivläsning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Wendickmodellen Intensivläsning.

  1. 1. Läslisteläsning och boksamtal, en lyckad kombo? : En interventionsstudie i år 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Eva Lofthammar; Anna-Karin Näreby; [2017]
    Nyckelord :Avkodning; Interventionsstudie; Läslistor; Sociokulturell teori; ’The Simple View of Reading’; Wendickmodellen Intensivläsning; år 1;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur listläsning i kombination med boksamtal ökade elevers avkodningsförmåga samt läsintresse. Interventionen genomfördes på två olika skolor med elever i avkodningssvårigheter i år 1. De lästränade 15 tillfällen à 10 minuter med läslistor från Wendickmodellen Intensivläsning. LÄS MER

  2. 2. Intensiv avkodningsträning för en vuxen andraspråkselev : En interventionsstudie på sfi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :BrittMarie Önnebro; [2017]
    Nyckelord :word decoding; phonological awareness; second language learning; multilingualism; avkodning; fonologisk medvetenhet; andraspråksinlärning; flerspråkighet; Wendickmodellen;

    Sammanfattning : This study analyses the effects of an intervention using Wendickmodellens Intensivläsning to practice word decoding. The focus was to study if this intervention could help adult L2 learners in their decoding progress. The study also investigated whether the students´ phonological knowledge increased during the intervention. LÄS MER

  3. 3. Intensivläsning med läslistor : - En interventionsstudie med Wendickmodellen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Camilla Nilvius; Eva Anvegård; [2015]
    Nyckelord :Avkodning; Interventionsstudie; Läslistor; Läs- och skrivsvårigheter; Motivation; ’The simple view of reading’; Wendickmodellen Intensivläsning;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur avkodningen, för elever i avkodningssvårigheter, påverkades av en intervention med läslistor ställt mot tidigare liknande interventioner. Interventionen innefattade elever i avkodningssvårigheter som lästränade 20 tillfällen á 10 minuter med läslistor från Wendickmodellen Intensivläsning. LÄS MER