Sökning: "White snus"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden White snus.

  1. 1. Tjejsnuset är det nya! : En kvalitativ studie om hur bilden av vitt snus konstrueras i samspel mellan media och unga vuxna, samt hur vitt snus kodas som manligt respektive kvinnligt.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Elsa Widenström Findell; Silja Jóhannsdóttir; [2024]
    Nyckelord :Vitt snus; genus; reklam; konstruktion;

    Sammanfattning : The study aims to examine the construction of the image of white snus, specifically focusing on the growing trend of female snus use. The analysis will shed light on overall perceptions and attitudes towards white snus, along with its social construction among young adults. LÄS MER

  2. 2. Digital kunskapsdjungel : mångfalden av perspektiv på vitt snus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Lisa Helgertz; Agnes Jörlin; [2024]
    Nyckelord :Socialepistemologi; kunskapskontroverser; vitt snus; fixering av trosföreställningar; kognitiv dissonans; relativisering; vetenskapens inneboende osäkerhet; mediapolis; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study explores the social phenomenon of white nicotine pouches and the knowledge claims surrounding it. The scientifically established knowledge about the harmful effects of nicotine is not considered in the study as an isolated message but rather as one message among several others. LÄS MER

  3. 3. Going Smokeless, But Not Risk-Free: Analysing Socio-Environmental Factors of Female Adolescents’ White Snus Consumption : A qualitative study

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för folkhälsovetenskap

    Författare :Linnéa Rostang; [2023]
    Nyckelord :White snus; nicotine pouches; adolescents; girls; Sweden; socio-environmental; qualitative;

    Sammanfattning : The number of female snus users in Sweden has doubled since 2007, which can partially be a consequence of the introduction of white snus, a type of nicotine pouch. This carries significant implications for public health, particularly because a substantial proportion of young individuals who consume white snus had no prior exposure to other tobacco or nicotine products. LÄS MER

  4. 4. "OM ALLA GÖR DET ÄR DET VÄL OKEJ" En kvalitativ studie om unga kvinnors användande av och inställning till nikotinsnus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Anna Eneberg; Ellen Håkansson Lagerhammar; [2023]
    Nyckelord :snus; vitt snus; nikotinsnus; marknadsföring mot kvinnor; influencer marketing; branding; white nicotine pouches; marketing for women.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Over recent years, there has been an increase in young women’s use of white nicotine pouches in Sweden. Statements have been made about this being a problem for public health since young people risk addiction to a harmful product. LÄS MER

  5. 5. Det nya vita guldet - En kvalitativ studie av vita snusvarumärkens positionering och marknadsföring på den svenska marknaden.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Svensson; Philip Östenson; William Andersson Kuhnke; [2023]
    Nyckelord :positioning; messages; nicotine; semiotics; marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur positioneras och marknadsförs vitt snus i Sverige? Vilka budskap sänder vita snusvarumärken i sin reklam och vilka är dessa budskap riktade till? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur det vita snuset är positionerat och marknadsförs på den svenska marknaden för valda fallföretag samt undersöka vilka budskap de sänder, för att bidra till teorin med insikter om positionerings- och marknadsföringsstrategier för det vita snuset i Sverige. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och utgår ifrån en semiotisk bildstudie med stöd utav två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER