Sökning: "a company and social impact"

Visar resultat 1 - 5 av 682 uppsatser innehållade orden a company and social impact.

  1. 1. Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amelie Lewenhaupt; Anton Conradsen; Oscar Egard; [2024]
    Nyckelord :CSR; loyalty; legitimacy; Carroll’s CSR pyramid; Betsson AB; Svenska Spel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Power Play: The influence of energy prices on ESG Stocks’ performance during the Energy Crisis A quantitative study performed on the Swedish stock market

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniella Milojkovic; Jennifer Häggander; [2023-08-25]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This research paper is focused on the impact of the European energy crisis on ESG (Environmental, Social, and Governance) stocks. The paper aims to examine the extent to which the performance of stocks with high ESG scores has been affected by energy prices and volatility during the energy crisis. LÄS MER

  3. 3. Defining customer value in disruptive business models

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Antonia Welzel; [2023-07-20]
    Nyckelord :customer value; disruptive innovation; subscription-based car ownership;

    Sammanfattning : Customer value is a relatively complex concept and is very dependent on the perspective that is taken as well as on the context of the value offer. The aim of this thesis is to identify how customer value is defined in more dynamic environments, specifically in the context of disruptive business models. The case company in the thesis is Lynk & Co. LÄS MER

  4. 4. Generative AI as a Tool for Swedish Startups - A qualitative study on how Generative AI can affect Swedish startups

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Filippa Gyllensvärd; Olivia Hiljegren; [2023-07-19]
    Nyckelord :Generative AI; Startup; Entrepreneurship; Innovation; Thematic analysis; Machine learning;

    Sammanfattning : In today's rapidly evolving technological landscape, startups are constantly seeking new ways to innovate and stay ahead of the competition. One promising innovation is Generative AI, which uses large datasets to generate original content such as images, music, code, or text (McKinsey & Company, 2022). LÄS MER

  5. 5. Patientens erfarenheter av egenvård vid diabetes typ 2 : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Linnea Lönnqvist; Mirja Nordin; [2023]
    Nyckelord :Diabetes type 2; Nurse; Patient experience; Self-care; Diabetes typ 2; Egenvård; Patienterfarenhet; Sjuksköterskan;

    Sammanfattning : Bakgrund   Drygt tio procent av jordens befolkning lever med diabetes. Tidigare forskning visar dessutom att sjukdomsincidensen tenderar att öka. Diabetes typ 2 är den vanligaste formen av diabetes. Den orsakas ofta av livsstilsfaktorer, varför livsstilsförändringar och efterföljande egenvård är en viktig del i behandlingen. LÄS MER