Sökning: "abstrakta substantiv och verb"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden abstrakta substantiv och verb.

  1. 1. Hur påverkas 8-åringars orddefinitioner av ordklass, bedömningsgrund och socioekonomisk status?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Frida Cronquist; Ina Sebbelov; [2023]
    Nyckelord :orddefinitioner; abstrakta substantiv och verb; innehåll och form; socioekonomisk status; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Orddefinitionsförmågan är en metaspråklig förmåga som börjar ta form vid sju års ålder. En definition beskriver ett ord med hjälp av andra ord. LÄS MER

  2. 2. “Skillnad betyder att det kan vara en skillnad mellan en person och en annan person” En jämförelse mellan en- och flerspråkiga skolbarns definitioner av skolrelaterade ord

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Julia Erlandsson; Tor Yhlen; [2019]
    Nyckelord :orddefinitioner; skolrelaterade ord; flerspråkighet; orddefinitionstest; lexikalt djup; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Orddefinitionsförmåga innebär förmåga att förklara vad ett ord betyder genom att använda andra ord. Orddefinitioner kan användas för att mäta lexikalt djup. Det saknas dock verktyg för bedömning av orddefinitionsförmåga. LÄS MER

  3. 3. Grammatiska metaforer i elevtexter : En studie av högstadieelevers användning av grammatiska metaforer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Rumeysa Polat; [2018]
    Nyckelord :Grammatisk metafor GM ; systemisk-funktionell grammatik; elevtexter; nationella prov i svenska och svenska som andraspråk; betyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera förekomsten av grammatiska metaforer (GM) i form av nominaliseringar i elevtexter från det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk i årskurs nio. Begreppet GM avser icke-typiska realiseringar av betydelser där GM till exempel kan vara en nominalisering – en process som uttrycks som ett substantiv (ex: tävling, trygghet) istället för ett verb (ex: tävla) eller ett adjektiv (ex: trygg). LÄS MER

  4. 4. Ordklasser, läsbarhet, syntax och meningsbyggnad i lättlästa böcker. En jämförande studie av fyra lättlästa böcker och deras språkliga uppbyggnad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Gabriela Zivlak Pflügler; [2016-07-11]
    Nyckelord :lättläst; ; substantiv; verb; bisatser; ord- och meningslängd; läsbarhetsindex;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar språkliga aspekter i lättlästa böcker. Syftet är att karakterisera hur lättlästa böcker ser ut, samt vad som utmärker de lättlästa böckerna med avseende på vissa språkliga aspekter. LÄS MER

  5. 5. Skriftspråksutveckling med grammatiska metaforer. En systemisk-funktionell analys av gymnasieelevers utredande texter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Helén Jansson; [2016-05-27]
    Nyckelord :grammatiska metaforer; skriftspråksutveckling; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Under skolgången ställs det allt högre krav på att vi ska kunna uttrycka oss med språkbruk som är anpassat till vetenskaplighet. I gymnasieskolan, framförallt i studieförberedande program, tar det sig uttryck i alltmer akademiskt inriktade skriftliga uppgifter. LÄS MER