Sökning: "afterschool-program"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet afterschool-program.

  1. 1. "Utan omsorg inget lärande" : Organisatoriska utmaningar och möjligheter i den kompletterande undervisningen på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frederika Ribbarp; Jian Bergman; [2021]
    Nyckelord :Kompletterande uppdrag; fritidshem; aktivitet; planeringstid; formell struktur; informell struktur;

    Sammanfattning : Our study is looking into afterschool teacher's reflections of their experiences with challenges and possibilities in the complementary education and student's perspective about the afterschool education. To accomplish these results, we have interviewed six afterschool teachers and four students. LÄS MER

  2. 2. Fritidshem i samverkan med föreningslivet. : En kvalitativ studie om samverkan som en del av det kompensatoriska uppdraget.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Lövmo Svensson; [2020]
    Nyckelord :samverkan; föreningsliv; socialt kapital; det kompensatoriska uppdraget; fritidshem;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för hur lärare i fritidshem upplever att samverkan med föreningslivet fungerar, samt lärarnas erfarenheter av hur en sådan samverkan kan vara en del i undervisningen och det kompensatoriska uppdraget. Studien bygger på semi-strukturerade intervjuer med sammanlagt fem lärare i fritidshem från fyra olika fritidshem. LÄS MER

  3. 3. "När det innehållet når alla eleverna på fritidshemmet är det kvalitet." : En undersökning av fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Daniel Eng; Sabina Isil; [2020]
    Nyckelord :afterschool program; meaningful leisure-time; quality; systematic quality development work; curriculum; fritidshem; meningsfull fritid; kvalitet; systematiskt kvalitetsarbete; läroplan;

    Sammanfattning : This study is based on previous quality reviews of the afterschool program and previous research that points to a problem in the businesses. The problem consists of deficiencies in planning, developing and evaluating the activities of the afterschool program, which means systematic quality work. LÄS MER

  4. 4. Samverkan mellan skola och fritidshem : En intervjustudie om fritidslärarens syn på samverkan och samarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Persson Tindra; Ewa Björkman; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Det Digitala Fritidshemmet : En kvalitativ studie om lärares uppfattning om och användningen av IKT.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Andreas Dahl; Olle Modin; [2017]
    Nyckelord :IKT; Digitala verktyg; Attityder; Styrdokument;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att skapa förståelse för hur IKT och digitala verktyg används på fritidshemmet, vidare riktar sig studiens undersökning mot fritidslärarna för att ta del av deras uppfattningar om användning av IKT och digitala verktyg. För att svara på syftet utgår studien från följande frågeställningar: Vad finns det för bakomliggande faktorer i fritidslärarnas användning och vad ser de själva att det finns för för- och nackdelar med användning av IKT och digitala verktyg, hur och varför används digitala verktyg enligt lärarna och hur arbetar lärarna med källkritik och etiska frågor?Fritidshemmet ska enligt styrdokument ge eleverna kunskaper om och i de digitala verktygen, få möjligheter att utforska verktygen samt använda sig av dessa ämnesöverskridande. LÄS MER