Sökning: "algebraic thinking"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden algebraic thinking.
1. Tidigt algebraiskt tänkande
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Goda kunskaper i algebra är viktiga för framtiden. De används såväl i skolan som i vardagslivet. Att lägga grunden och påbörja utvecklingen av dessa kunskaper i tidig grundskola blir därav viktigt. Detta kan göras i form av tidigt algebraiskt tänkande utifrån en av algebrans grunder, generaliserad aritmetik. LÄS MER
2. Upprepade mönster i matematikböcker : En läromedelsanalys av matematikböcker för år 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Efterfrågan på matematiskt kunnande ökar i samhället. Algebraiskt kunnande gynnar lärandet inom andra delar av matematiken. Algebra innebär att upptäcka matematiska strukturer och kunna generalisera dessa. Mönsterundervisning ses som en säker väg till algebra. LÄS MER
3. Digitala lärresurser i matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Samhället är väldigt digitaliserat och digitala lärresurser har fått ett stort utrymme på skolan i nästan alla årskurser. Syftet med att använda digitala lärresurser är för att stötta eleverna i deras lärande och utveckling. Digitala lärresurser har ytterligare ett syfte som är att underlätta lärarens arbete. LÄS MER
4. Mönster i matematiken : En litteraturstudie om undervisning om mönster som främjarelevers algebraiska tänkande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER
5. En läromedelsanalys inom Algebrafältet : En studie om elevers möjlighet till att utveckla matematiska kompetetenser i läromedel från årskurs 1-6
Master-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Forskning och internationella analyser har visat att elevers kompetenser inom algebra är bristfälliga. Syftet med denna studie är därför att undersöka vilka kompetenser eleverna på låg och mellanstadiet behöver befästa för att uppnå kunskapskraven och för att kunna ta sig an framtida studier. LÄS MER