Sökning: "andraspråkselevers attityder"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden andraspråkselevers attityder.

  1. 1. Andraspråkstalares kunskaper och attityder till sexualitet, samtycke och relationer : En komparativ studie av sva och sfi-elevers begreppsförståelse och attityder till ämnet sexualitet, samtycke och relationer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Cajsa Blekemo; Maria Walldov; [2023]
    Nyckelord :Attityder; begreppskunskap; sexualitet; samtycke; relationer; sex; kultur; normer; svenska som andraspråk; sfi; sva;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka andraspråkselevers kunskaper och attityder gällande ämnet sexualitet, samtycke och relationer. Skolinspektionens studie (2017:7) synliggör att elever efterfrågar mer undervisning inom området. Wredbergs studie (2022) visar också att lärare känner osäkerhet och saknar kompetens inför ämnet. LÄS MER

  2. 2. Andraspråkselevers attityder till skönlitteratur med multietniskt ungdomsspråk respektive standardsvenska

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Josefin Sehmi; Sanna Sardar Muhamad; [2023]
    Nyckelord :Multietniskt ungdomsspråk; igenkänning; matchning; språkattityder; språkstilar; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar attityder till språkstilarna multietniskt ungdomsspråk och standardsvenska i skönlitteratur utifrån ett andraspråksperspektiv och ett elevperspektiv. Skönlitteratur har en betydande roll för språkutvecklingen, men samtidigt minskar läslusten hos ungdomar allt mer. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet och den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Lantto; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; transspråkande; kodväxling;

    Sammanfattning : Ambitionen med denna studie är att finna ett kunskapsunderlag för vikten av att alla lärare utvecklar sin ämnesundervisning genom att systematiskt arbeta med att integrera språk- och ämnesundervisning för flerspråkiga elever, d.v.s. att arbeta med språkinriktad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Attityder till ämnet svenska som andraspråk : En kvalitativ studie om andraspråkselevers förhållningssätt till ämnet svenska som andraspråk i gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Kashani; Sally Harbi Hanna; [2022]
    Nyckelord :attityd; förhållningssätt; SVA-elever; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka förhållningssätt svenska som andraspråkselever har till ämnet svenska som andraspråk och vilka faktorer som påverkar attityderna. Studien undersöker även om attityden påverkar studiemotivationen till ämnet. En kvalitativ metod har använts och semistrukturerade intervjuer har genomförts. LÄS MER

  5. 5. Lärares förhållningsätt till flerspråkighet i undervisningen : En kvalitativ studie om lärares attityder till användandet av flerspråkighet i undervisningen ur ett transspråkande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sada Mahmutovic; Isatou Singhateh; [2021]
    Nyckelord :Modersmål som resurs; flerspråkighet; transspråkande arbetssätt; andraspråkselever; svenska som andraspråk; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Följande studie handlar om lärares förhållningssätt till användandet av flerspråkighet i undervisningen samt transspråkande arbetssätt. Syftet med studien är att undersöka vad klasslärare och SvA-lärare i årskurs F–3 samt 4–6 har för inställning till användandet av flerspråkighet i undervisningen för andraspråkselever inom ämnet svenska. LÄS MER