Sökning: "arbetssätt och lärande teorier"

Visar resultat 6 - 10 av 198 uppsatser innehållade orden arbetssätt och lärande teorier.

  1. 6. Skönlitterär läsning på mellanstadiet - Lärarens roll i motivering av läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alva Björnström Tjernberg; Alva Vannebäck; [2023]
    Nyckelord :undervisning; arbetssätt; läslust; inre motivation;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur lärare ser på och beskriver sig arbeta med skönlitteratur på mellanstadiet. Vidare har studien undersökt hur lärare arbetar för att motivera elever till att läsa mer skönlitteratur. LÄS MER

  2. 7. Språkutvecklande arbetssätt och metoder i förskolan för att alla barn ska nå en gymnasieexamen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Ekström; Emilia Stringheim; [2023]
    Nyckelord :barn; förskola; miljö; pedagoger; socioekonomisk status; språkutveckling;

    Sammanfattning : I följande studier har vi undersökt hur fyra olika förskolor arbetar med barns språkutveckling i deras gemensamma vision att alla barn ska nå en gymnasieexamen och hur barnen följer upp samt om det finns någon statistik kring barnens skolgång. Vi har studerat vilka arbetssätt och metodpedagoger som används i förskolans verksamhet samt hur dessa skiljer sig åt i olika socioekonomiska stadsdelar inom förskoleområdet. LÄS MER

  3. 8. Deliberativa samtal i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Hultman; Emma Bondza Olsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Styrdokument och skollagen beskriver vikten av undervisning om demokrati. Skolinspektionen menar att deliberativa samtal är en bra metod för inlärning av demokratiska principer. Tidigare forskning visar på att deliberativa samtal utvecklar demokratisk kunskap, men även att det inte läggs stor vikt på deliberativa samtal i skolan längre. LÄS MER

  4. 9. Språkutvecklande arbetssätt i matematik : Lärares val och användning av pedagogiska verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Maritha Birgander; [2023]
    Nyckelord :Cirkelmodellen; matematik; pedagogiska verktyg; språkutveckling; transspråkande;

    Sammanfattning : Elever som av någon anledning saknar bredd och djup i sitt ordförråd möts av stora utmaningar i skolans matematikundervisning. Språkliga hinder begränsar elevernas kunskapsutveckling. Lärare är bra på att undervisa om ämnesbegrepp men ofta vållar det så kallade skolspråket, eller kunskapsspråket, större problem för eleverna. LÄS MER

  5. 10. Med grammatiken i skrivpraktiken. En aktionsforskningsstudie om ett försök att gå från traditionell till kontextuell grammatikundervisning i kursen Svenska 2

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anders Strindberg; [2022-12-14]
    Nyckelord :grammatik; skolgrammatik; traditionell grammatik; kontextuell grammatik; aktionsforskning; the LEAD principle; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien, vars ansats är aktionsforskning, är tudelat. Den syftar dels till att pröva att förändra min grammatikundervisningspraktik, från en traditionell och isolerad till en kontextuell och funktionell genomförd under en längre tid, dels till att producera kunskap genom en analys av denna förändringsprocess och dess utfall. LÄS MER