Sökning: "assessment of language comprehension"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden assessment of language comprehension.

  1. 1. Hur påverkar sångintervention den språkliga förmågan hos elever i årskurs 2?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tanja Bengtsson; Maria Ewald; [2023]
    Nyckelord :sångintervention; narrativ förmåga; Internal State Terms IST ; Multilingual Assessment Instrument for Narratives MAIN ; Lyssna; Förstå och Minnas LFM ; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur sångintervention i klassrummet ger effekter på den språkliga förmågan, närmare bestämt på förståelse och produktion av berättelser, hos elever i årskurs 2. Metod Deltagare i studien var 66 elever i årskurs 2 från två olika skolor, fördelade på två grupper A och B. LÄS MER

  2. 2. Kan variabler avseende tal och språk vid 7 års ålder förutsäga läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk- gomspalt?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linnéa Nilsson; Andela Celikovic; [2023]
    Nyckelord :Unilateral läpp- käk- och gomspalt; läsförmåga; fonologisk medvetenhet; lexikal variation; procent korrekta konsonanter; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om relationen mellan tal och språk vid 7 års ålder och läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk-och gomspalt (LKG). Metod: Det var 59 barn i 7 års ålder som testades med Bussagan, FONOLEK och SVANTE av logopederna vid de olika LKG-centra. LÄS MER

  3. 3. Vuxna patienters erfarenheter av att läsa sin journal : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Hanna Ramström; Frida Wiman; [2022]
    Nyckelord :Comprehension; Medical records; Patient access to records; Patient participation; Reading; Förståelse; Läsning; Patienters tillgång till journal; Patientjournaler; Patientmedverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund   Det senaste decenniet har internetbaserade patientportaler som erbjuder patienter möjlighet att gå in och läsa sina journalanteckningar implementerats i många länder. Den ökade tillgången har bidragit till att fler patienter läser sina journalanteckningar och det är därför relevant att undersöka patienters erfarenheter av detta. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av komplexitetsbedömningsmodell med XGBoost för att anpassa text-till-talsyntes inom Robot-Assisted Language Learning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maria Hardin; Joakim Wellenstam; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den sociala roboten Furhat har visat sig vara relevant för Robot-Assisted Language Learning. I dagsläget har Furhat en konstant talhastighet, men i tidigare studier har det framkommit att den skulle gynnas av att ha en mer dynamisk text-till-talsyntes. LÄS MER

  5. 5. ON THE COMPARABILITY OF PAPER-BASED AND COMPUTER-BASED ENGLISH READING COMPREHENSION TESTS A Study of High-Stakes English Reading Assessment

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lena Asp; [2018-10-26]
    Nyckelord :Computer-based test; paper-based test; score comparability; language assessment; high-stakes testing; delivery mode;

    Sammanfattning : The Swedish National Test will be digitalised by 2022 according to the government bill “Prop.2017/18:14. LÄS MER