Sökning: "assessment of language comprehension"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden assessment of language comprehension.
1. Hur påverkar sångintervention den språkliga förmågan hos elever i årskurs 2?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur sångintervention i klassrummet ger effekter på den språkliga förmågan, närmare bestämt på förståelse och produktion av berättelser, hos elever i årskurs 2. Metod Deltagare i studien var 66 elever i årskurs 2 från två olika skolor, fördelade på två grupper A och B. LÄS MER
2. Kan variabler avseende tal och språk vid 7 års ålder förutsäga läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk- gomspalt?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Sammanfattning Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om relationen mellan tal och språk vid 7 års ålder och läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk-och gomspalt (LKG). Metod: Det var 59 barn i 7 års ålder som testades med Bussagan, FONOLEK och SVANTE av logopederna vid de olika LKG-centra. LÄS MER
3. Vuxna patienters erfarenheter av att läsa sin journal : en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Det senaste decenniet har internetbaserade patientportaler som erbjuder patienter möjlighet att gå in och läsa sina journalanteckningar implementerats i många länder. Den ökade tillgången har bidragit till att fler patienter läser sina journalanteckningar och det är därför relevant att undersöka patienters erfarenheter av detta. LÄS MER
4. Utveckling av komplexitetsbedömningsmodell med XGBoost för att anpassa text-till-talsyntes inom Robot-Assisted Language Learning
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Den sociala roboten Furhat har visat sig vara relevant för Robot-Assisted Language Learning. I dagsläget har Furhat en konstant talhastighet, men i tidigare studier har det framkommit att den skulle gynnas av att ha en mer dynamisk text-till-talsyntes. LÄS MER
5. ON THE COMPARABILITY OF PAPER-BASED AND COMPUTER-BASED ENGLISH READING COMPREHENSION TESTS A Study of High-Stakes English Reading Assessment
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : The Swedish National Test will be digitalised by 2022 according to the government bill “Prop.2017/18:14. LÄS MER