Sökning: "autismspektrumstörning"

Visar resultat 11 - 15 av 49 uppsatser innehållade ordet autismspektrumstörning.

  1. 11. Exploring DeepSEA CNN and DNABERT for Regulatory Feature Prediction of Non-coding DNA

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jacob Stachowicz; [2021]
    Nyckelord :Machine Learning; Computer Science; Bioinformatics; Genomics; Transformer; Natural Language Processing; Whole Genome Sequencing; Non-codingDNA; DeepSEA; CNN; DNABert; BERT; DanQ; Biomedical Science; Computational Biology; AuROC; AUPRC; Maskininlärning; Datavetenskap; Bioinformatik; Genomik; Transformer; Språkteknologi; Helgenomsekvensering; icke-kod DNA; DeepSEA; CNN; DNABert; BERT; DanQ; Biomedicinsk vetenskap; Beräkningsbiologi; AuROC; AUPRC;

    Sammanfattning : Prediction and understanding of the regulatory effects of non-coding DNA is an extensive research area in genomics. Convolutional neural networks have been used with success in the past to predict regulatory features, making chromatin feature predictions based solely on non-coding DNA sequences. LÄS MER

  2. 12. Dansundervisning för elever med autism och ADHD : En kvalitativ studie av gymnasielärares erfarenheter ur ett sociokulturellt perspektiv

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Anna Olsson; [2020]
    Nyckelord :dance; teaching dance; upper secondary school; autism; autism spectrum disorder; ADHD; Attention-Deficit Hyperactive disorder; neurodevelopmental disorder; interview study; adaptation; given models for thinking; teaching strategies; dans; dansundervisning; gymnasium gymnasiet; autism; autismspektrumstörning; ADHD; Attention-Deficit Hyperactive disorder; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; intervjustudie; anpassningar; tankemodeller; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : The aim of the study is to contribute knowledge and increase the understanding of teaching dance to students aged 16-18 with autism and ADHD in upper secondary school in Sweden by investigating teachers understanding of adaptation and the reason for students experiencing difficulties related to their diagnosis. The study also investigates the different strategies used by the teachers to adapt their teaching. LÄS MER

  3. 13. Delaktighet hos elever med ASD ur föräldrars, lärares och arbetsterapeuters perspektiv : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Miriam Gällring; Fanny Larsson; [2020]
    Nyckelord :inkludering; barn; skolan; autism; socialt deltagande;

    Sammanfattning : En procent av befolkningen har autismspektrumstörning (ASD). Diagnosen innebär svårigheter inom social kommunikation och socialt samspel, samt att ha begränsade, repetitiva beteenden, intressen och aktiviteter. Alla elever mår enligt Salamancadeklarationen bäst av att vara en del av den vanliga skolmiljön. LÄS MER

  4. 14. Motorisk förmåga hos vuxna med ADHD, ADD och Autismspektrumtillstånd : En tvärtsnittsstudie

    Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Charlotte Otterstedt; [2020]
    Nyckelord :Neuropsykiatri; ADHD; ADD; autismspektrumtillstånd; vuxna; motorisk förmåga; motoriska färdigheter; BOT-2;

    Sammanfattning : Introduktion: Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder (AD(H)D/ ADD) och Autismspektrumstillstånd (AST) är livslånga tillstånd som ger påtagliga konsekvenser för individen. Förekomst av andra utvecklingsrelaterade tillstånd liksom fysisk och psykisk samsjuklighet är vanligt. LÄS MER

  5. 15. Expressiv tal-och språkförmåga hos spädbarn : En påbörjad validering av föräldraformuläret LEESPQ och undersökning av skärmars eventuella påverkan på spädbarns expressiva språkförmåga

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Sara Jansson; Linn Näslund; [2020]
    Nyckelord :logopedi; spädbarn; secdi; validering; skärmtid; skärmvanor; månader; start; leespq; leaq; hörselnedsättning; autism; tal; språk; utveckling; 0-18;

    Sammanfattning : Background:Today, there are only limitedSwedishscreening materials that can be usedtoassess early speech and language development in infancy. Studies have shown that children with diagnoses likehearing impairment, developmental language disorder and/or autism-spectrum disordershow anearly delay in their speechdevelopment. LÄS MER