Sökning: "autismspektrumstörning"

Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade ordet autismspektrumstörning.

  1. 21. Pedagogisk verktygslåda : Autism och bemötande i skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Kuparinen Kuparinen; [2017]
    Nyckelord :autismspektrumdiagnos; inkludering; integrering; pedagogik; skola; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta del av hur pedagoger arbetar i mötet med elever med autismspektrumstörning. Frågorna är ”Hur kan pedagogerna arbeta med elever med autism?”, ”I vilken utsträckning använder pedagogerna metoden TEACCH® i sitt arbete med elever med autism?” och ”Hur kan det pedagogiska arbetet förstås i relation till begreppen inkludering och integrering?”. LÄS MER

  2. 22. - Snälla kan jag få känna? : Pedagagogers syn på framgångsfaktorer vid undervisning inom statlig Specialskola med inriktning syn.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Maria Jonsson; [2017]
    Nyckelord :Statlig specialskola; uppfattningar; erfarenheter; framgångsfaktorer; undervisning; svår synnedsättning; blindhet; autism.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att beskriva pedagogers uppfattningar och erfarenheter av framgångsfaktorer vid undervisning av svårt synsvaga, blinda elever som har kombinationen autism som ytterligare funktionsnedsättning. Pedagogerna i denna undersökning undervisar elever som har sin skolplacering inom statlig Specialskola med inriktning syn. LÄS MER

  3. 23. Language and pragmatic abilities in children with ADHD and/or Autism Spectrum Disorder : The importance of Speech and Language Pathologists in neurodevelopmental assessment

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Johanna Hartler; [2016]
    Nyckelord :Language; pragmatics; narrative ability; ADHD; ASD; SLP; Språk; pragmatik; narrativ förmåga; ADHD; autism; logoped;

    Sammanfattning : Children with neurodevelopmental disorders like Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and/or Autism Spectrum Disorder (ASD) often suffer from variable impairments in language and pragmatic abilities. The purpose of this study was to investigate language and pragmatics in children with ADHD and/or ASD (D-group) compared with a control group with no diagnose (ND-group). LÄS MER

  4. 24. Expressivt språk hos barn med autismspektrumstörning efter behandling med imitationsträning eller tillämpad beteendeanalys

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Emil Jalonen; [2015-03-30]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utvärdera om skillnad förelåg i användning av expressivt språk under en lekobservation mellan två grupper av barn med autismspektrumstörning som fått olika behandlingar. Variabler som analyserades var fördelning av det totala antalet ordsatser mellan ordsatsnivåer, högsta uppvisade meningsbyggnadsnivå, meningars fördelning mellan grammatiskt och kontextuellt korrekta, endast grammatiskt korrekt eller endast kontextuellt korrekt samt förekomst av outtydbara utsagor och användning av lekljud. LÄS MER

  5. 25. Ökad prevalens av barn med Autismspektrumstörning: Psykologstudenters uppskattningar av bakomliggande orsaker

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Airi Nõu; [2015]
    Nyckelord :Autismspektrumstörning; autism; diagnosticering; prevalens;

    Sammanfattning : Den ökade prevalensen av barn med Autismspektrumstörning (AST) har fått internationell uppmärksamhet under de senaste tio åren, och ökningen gäller i högre grad barn med normal begåvning än barn med olika grader av mental retardation. Syftet med studien var att undersöka hur blivande psykologer uppfattar den ökade prevalensen, och vad de tror att den kan bero på. LÄS MER