Sökning: "biologi människokroppen"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden biologi människokroppen.

  1. 1. Biologiundervisning i förskolan, vad är det? : En intervjustudie om biologiundervisningens karaktär i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Persson; Emmie Uhlén; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic questions; Education; Preschool; Preschool Teachers; Biologi; Didaktiska frågor; Förskola; Förskollärare; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa biologiundervisningens karaktär i förskolans undervisningsverksamhet utifrån förskollärararnas uppfattningar. Detta görs genom frågeställningarna; Vilket innehåll behandlas inom biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilka undervisningsstrategier används i biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilket syfte får biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Studien tar sin utgångspunkt i att belysa biologi som ämnesområde då det inte framställs explicit i förskolans Läroplan Lpfö 18, trots att innehållet behandlar biologi. LÄS MER

  2. 2. Fysiologiska processer vid medicinsk abort : samt didaktisk tillämpning i högstadie- och gymnasieskolans biologiundervisning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Sara Julsgård; Josefine Kilborn; [2021]
    Nyckelord :abortion; medical abortion; physiology; mifepristone; misoprostol; progesterone; prostaglandins; biology didactics; organization levels; abort; medicinsk abort; fysiologi; mifepriston; misoprostol; progesteron; prostaglandiner; biologididaktik; organisationsnivåer;

    Sammanfattning : De två läkemedel som administreras vid medicinsk abort i Sverige idag består av de aktiva substanserna mifepriston respektive misoprostol. Behandlingskuren bygger på effekter hos de endogena ämnena progesteron och prostaglandiner. LÄS MER

  3. 3. Hur uppfattar elever vardagskopplingar i biologiundervisningen? : En undersökning av svenska gymnasieelevers syn på biologiundervisningens kopplingar till vardagslivet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lina Eklund; [2021]
    Nyckelord :Verklighetsanknytning; vardagsanknytning; verklighetskoppling; motivation; naturvetenskapsundervisning; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka elevers upplevelse av vardagskopplingar i undervisningen av ämnet biologi i en svensk gymnasieskola. Forskning visar att många elever tycker att naturvetenskapliga ämnen är svåra samtidigt som intresset för dessa ämnen sjunker med elevers stigande åldrar. LÄS MER

  4. 4. Barns möjligheter till lärande om och med kroppen genom fysisk rörelse : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Erika Andersson; [2021]
    Nyckelord :Biologi; Fysisk rörelse; Förskolan; Människokroppen; Undervisning;

    Sammanfattning : Biologi är ett stort ämne i naturvetenskap där läran om människokroppen inkluderas. Men på vilket sätt får barnen i förskolan lära sig om människokroppen? En viktig kompetens att få vetskap om i förskolan är människokroppens funktion för att må bra som människa. LÄS MER

  5. 5. Medicinsk digital tvilling : Den digitala människokroppen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Ted Gustafsson; Lukas Rajala; Lukas Nee; Herman Nordin; Carl Nimhed; Gabraiel Bahnan; Jacob Almrot; Lovisa Stålebrink; [2020]
    Nyckelord :digital twin; digital tvilling; simulering; programmering; ISB; flask; ux; integrativ system biologi; skalbarhet; användartester; iterativ utveckling; brainstorm; systemarkitektur; statisk typning; dynamisk typning; etiska aspekter av en digital tvilling; git;

    Sammanfattning : Den här rapporten behandlar ett projekt utfört i kandidatkursen TDDD96 - Kandidatprojekt i programvaruutveckling. Projektet är utfört av åtta studenter från datateknik- ochmjukvaruteknikprogrammen på Linköpings universitet (LiU) för kunden från institutionen för medicinsk teknik (IMT) på LiU. LÄS MER