Sökning: "brott med interaktion"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden brott med interaktion.

  1. 1. ATTITYDER TILL BESTRAFFNING BLAND STUDENTER I KRIMINOLOGI, JURIDIK OCH SOCIALT ARBETE : Relationen till rädsla för brott, kön och attributionsstil

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Gabriel Björk; Joakim Karlsson; [2019]
    Nyckelord :attitudes toward punishment; fear of crime; gender differences; attribution theory.; attityder till bestraffning; rädsla för brott; könsskillnader; attributionsteori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka skillnader i svenskastudenters attityd till bestraffning utifrån faktorer såsomutbildningsområde, rädsla för brott, könsskillnader samt attributionsstil. Dessutom undersöktes den potentiella interaktionen mellan kön och rädsla för brott. LÄS MER

  2. 2. POLISPATRULLERING FÖRÖKAD TRYGGHET : BLIR PERSONER SOM HAR BLIVIT UTSATTA FÖR BROTT TRYGGARE AV POLISPATRULLERING?

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Emma Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Polisnärvaro; viktimisering; polispatrullering; trygghet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker upplevd trygghet och brottsutsatthet i relation till polisiär närvaro, genom polispatrullering, bland män respektive kvinnor. Studien är baserad på sekundärdata från den svenska studien ”Tryggare kan ingen vara”. Totalt 41 (M=27,6 SD=10.26) av de 352 respondenterna hade blivit utsatt för brott. LÄS MER

  3. 3. "De ser mig som en buse och då blir jag en buse" En kritisk fallstudie om hur användandet av disciplinära åtgärder skapar avvikare i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Roger Irveby; [2016-01-22]
    Nyckelord :avvikande beteende; symbolisk interaktionism; stämpling; stigmatisering; utanförskap; ordningsregler;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att försöka få kunskap om stämpling/stigmatisering av elever i grundskolan. För att försöka besvara syftet formulerade jag följande tre problemfrågor: • Hur används disciplinära åtgärder i grundskolan? • Hur gör användandet av disciplinära åtgärder i skolan elever till avvikare? • Hur ser en process ut där elev riskerar bli stämplad/stigmatiserad till avvikare? Teori: Jag har, i mitt fördjupningsarbete, valt att använda mig av olika teorier om avvikande beteende och hur detta skapas. LÄS MER

  4. 4. Fängelse utan brott : En etnografisk studie på ett av Migrationsverkets förvar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Evelina Lundström; Agneta Lundström; [2016]
    Nyckelord :Förvar; Etnografi; Totala institutioner; Interaktion;

    Sammanfattning : Att låsa in människor som inte har begått brott är något som är okänt för allmänheten och framför allt att detta händer i Sverige. Förvar är just detta, Migrationsverkets låsta avdelningar där personer väntar på att ett utvisningsbeslut ska verkställas, de personer som sitter inlåsta kallas för förvarstagna. LÄS MER

  5. 5. ”Aja, dom är horor, dom förtjänar ju det här” : Gymnasielärares föreställningar om kränkningar i sociala medier mellan elever

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Adam Jonsson; [2013]
    Nyckelord :Kränkningar; sociala medier; genusnormer; gymnasielärare; föreställningar; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Uppsatsen avhandlar hur gymnasielärare sinsemellan konstruerar föreställningar om gymnasieelever som utsätts och utsätter andra elever för kränkningar av sexuell karaktär i sociala medier. Av detta syfte följer två frågeställningar: Vilka föreställningar om gymnasieelever som utsätts och utsätter andra elever för kränkningar i sociala medier ger gymnasielärarna uttryck för i relation till genusnormer? Hur förhåller sig dessa föreställningar till skolans ansvar att förhindra elever ifrån att utsättas för kränkande behandling? Nätkränkningar av sexuell karaktär mellan gymnasieelever avspeglar ofta normer kring ”normalt” respektive ”avvikande” beteende för flickor respektive pojkar. LÄS MER