Sökning: "c pedagogik förskola litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden c pedagogik förskola litteratur.

  1. 1. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Judy Janice Anyango; Alexandra Salmi Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; det kompensatoriska perspektivet; det kritiska perspektivet; dilemmaperspektivet; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Normbrytande barnlitteratur – ett verktyg för normkritisk pedagogik Termin/år: Ht 2010

    C-uppsats,

    Författare :Grete Johansson; Nina Holtne; [2011]
    Nyckelord :Normbrytande barnlitteratur; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte:Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka vilka möjligheter normkritisk pedagogik har att etableras påförskolor. Vi ser läsning av normbrytande barnlitteratur som ett verktyg av många, men har fått uppfattningen avatt utbudet på normbrytande barnböcker i förskolan är begränsat. LÄS MER

  3. 3. Hur Reggio Emilia filosofin relaterar till Lpfö98 – barnsyn, kunskapssyn och mål för verksamheten

    C-uppsats,

    Författare :Lisa Toveby; [2010]
    Nyckelord :Reggio Emilia; pedagogik; barnsyn; kunskapssyn; Lp;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med arbetet är att med hjälp av litteratur och observationer försökatydliggöra hur man kan arbeta utifrån inspiration från Reggio Emilia och hur Reggio Emiliafilosofin relaterar till läroplanen för den svenska förskolan, Lpfö98.Huvudfrågan i arbetet är; Hur relaterar Reggio Emilias pedagogiska filosofi till Lpfö98?Jag försöker finna svar på frågan genom litteratur och genom två observationer på ReggioEmilia inspirerade förskolor i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling, läs- och skrivinlärning i förskolan - en studie om hur olika verksamheter hanterar detta ämne.

    C-uppsats,

    Författare :Ann Styrmark; Rozana Rodrigues Da Silva; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med den här undersökningen är att ta reda på hur man inom förskolans verksamheter arbetar med språk,läs- och skrivinlärning i Sverige. I vår inriktning har vi läst mycket litteratur som tar upp dessa ämnen. LÄS MER

  5. 5. Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv ­ En kvalitativ studie gjord på Montessori ­ och Reggio Emilia förskolor

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Pernilla Edström; Vanja Kleva; [2008]
    Nyckelord :lek; lärande; utveckling; pedagog; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hurpedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse förutveckling och lärande. Vi vill också ta reda på om det har någon betydelse vilkenfilosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja barns lärande och utvecklinggenom leken. LÄS MER