Sökning: "datorbaserad"

Visar resultat 16 - 20 av 85 uppsatser innehållade ordet datorbaserad.

  1. 16. Evaluating different training techniques for a convolutional neural network that classifies Alzheimer’s disease

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Karl Lundstig; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Effective computer diagnosis of Alzheimer’s disease could bring large benefitsto the millions of people worldwide who does or will suffer from dementia. One popular method for trying to achieve this is the training of convolutional neural networks to classify MRI brain scans. LÄS MER

  2. 17. Flipped Classroom och Digitala Materiel : En Karaktärisering av Tre Naturvetenskapliga Ämneslärares Användning av Digitala Hjälpmedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Victor Galeano; [2018]
    Nyckelord :didactics; physics; flipped classroom; ICT; technology; digital tools; didaktik; fysik; flippade klassrummet; IKT; IT; teknologi; digitala hjälpmedel; SAMR;

    Sammanfattning : IT- och IKT-kompetens utgör en stor del av såväl internationell som svensk utbildningsforskning och enda sedan 60-talet har regeringen gjort satsningar med ändamål att förbättra lärares och elevers kompetens inom dessa områden. Den internationella strävan är att läroplaner införlivar mål för förbättrad IT- och IKT-kompetens, för att förbereda elever inför en arbetsmarknad som alltmer kräver teknologiska kompetenser. LÄS MER

  3. 18. Datorbaserad intensiv läsintervention vid avkodningssvårigheter

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Miranda Tolonen; Linnea Evensen Tranell; [2018]
    Nyckelord :Avkodning; läsintervention; datorbaserad; Grapholearn; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka om en intensiv läsintervention med det phonicsbaserade datorspelet Grapholearn kunde förbättra avkodningsförmågan hos elever med avkodningssvårigheter. Studien avsåg även se på genomförbarheten och behovet av resurser för att genomföra en intervention med Grapholearn i den svenska skolan. LÄS MER

  4. 19. Menar du med penna eller dator? : En litteraturstudie om hur datorer påverkar elevers skrivutveckling

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskning; Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Sara Nordquist; Malin Johansson; [2016]
    Nyckelord :students writing skills; computer-based instruction; student computers; writing; motivation; elevers skrivutveckling; datorbaserad undervisning; elevdatorer; handstil; motivation;

    Sammanfattning : Skrivning är en central del av undervisningen för elever i årskurs 4–6. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi märkt att elevers attityder till skrivande ser olika ut beroende på om texten skrivs för hand eller på dator. LÄS MER

  5. 20. Computational Design of an Enzyme-catalyzed Diels-Alder reaction

    Master-uppsats, KTH/Skolan för kemivetenskap (CHE)

    Författare :Max Pettersson; [2016]
    Nyckelord :Diels-Alderase; Enzyme design; Catalysis; Computational chemistry; Molecular modelling;

    Sammanfattning :    The Diels-Alder is an important reaction that is one of the primary tools for synthesizing cyclic carbon structures, while simultaneously introducing up to four stereocenters in the resulting product. Not only is it a widely explored reaction in organic chemistry, but a vital tool in industry to construct novel compounds for pharmacological applications. LÄS MER