Sökning: "digitala lärplattformar"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden digitala lärplattformar.

  1. 1. Digitala resurser i bildundervisningen : En kvalitativ studie av bildlärares förhållningssätt till digitala resurser i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rebecca Axelsson; Izabella Karlsson; [2024]
    Nyckelord :digitala verktyg; bildämnet; digitalisering; bildlärare;

    Sammanfattning : Digitala resurser i bildundervisningen En kvalitativ studie av bildlärares förhållningssätt till digitala resurser i undervisningen Digital resources in art education A qualitative study of art teacher’s approaches to digital resources in education Syftet med studien är att undersöka bildlärares användning och förhållningssätt gentemot digitala verktyg i bildundervisningen. I studien undersöks vilka digitala resurser som används i undervisningen, hur de används och i vilken grad. LÄS MER

  2. 2. Hybridundervisning : Interaktionsupplevelser via digitala verktyg och plattformar ur ett studentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Paulina Heino; Kajsa Fridehäll; [2023]
    Nyckelord :Hybrid education; Higher education; Digital tools; Digital learning platforms; Interaction; Synchronous interaction; Asynchronous interaction; Hybridundervisning; Högre utbildning; Digitala verktyg; Digitala lärplattformar; Interaktion; Synkron interaktion; Asynkron interaktion;

    Sammanfattning : Digital utbildning erbjuder många möjligheter, men det finns även utmaningar som behöver övervinnas för att fullt ut utnyttja dess potential. En av dessa utmaningar är kvaliteten och effektiviteten hos digitala verktyg och plattformar. LÄS MER

  3. 3. Choosing the right Learning Management System : A requirements-based comparative study at a small consulting firm

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Therese Ekman; Celina Soori; [2023]
    Nyckelord :Learning Management System; LMS; Comparative study; Digital learning; List of requirements; Learning Management System; LMS; Jämförande studie; Digitalt lärande; Kravlista; Lärplattform;

    Sammanfattning : There are several hundred Learning Management Systems (LMS) avaliable today. In order to decide which LMS is a good fit for a specific company, it is important to define a list of requirements for an LMS. The purpose of this thesis was to construct a list of requirements for a small consulting firm and test a selection of LMSs. LÄS MER

  4. 4. Digitala undervisningsverktyg i programmering - En kvalitativ intervjustudie över svenska mellanstadielärares val och användande av system

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Lisa Christensson; Emma Öster; [2023]
    Nyckelord :digitala undervisningsverkyg; digitala lärspel; mellanstadielärare; programmering; lärplattformar; Business and Economics;

    Sammanfattning : En kvalitativ intervjustudie som undersöker vilka faktorer som påverkar mellanstadielärares val och användning av informationssystem för undervisning i programmering. Studien finner att underlättande förhållanden, såsom tillgång till hjälp och fortbildning, samt lärarens eget intresse, är de mest framträdande faktorerna i valet av system. LÄS MER

  5. 5. Förbättringsförslag för digitala lärplattformar i högre utbildning - en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Tim Slutbäck; Martin Nyman; [2023]
    Nyckelord :Structure; design; studies; user experience UX ; user interface UI ; student experience; Struktur; design; studier; user experience UX ; user interface UI ; studieupplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar problemet med ojämn struktur och design hos lärplattformar, brist på struktur kan innebära svårigheter med att hitta information vilket kan ha negativ påverkan på studenters upplevelser. Därför blev forskningsfrågan: hur kan strukturen och designen på lärplattformar förbättras för att öka studenternas studieupplevelse? Syftet med studien är att belysa de problem och frustrationer som kan uppstå när universiteten använder sig av allt fler digitala verktyg samt sammanställa förbättringsförslag för framtida kurshemsidor. LÄS MER