Sökning: "diskursanalys analysverktyg"

Visar resultat 11 - 15 av 84 uppsatser innehållade orden diskursanalys analysverktyg.

  1. 11. Bildvärldar och subjektspositioner : En diskursanalys av elevers bildkommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Marléne Ohrvik; [2022]
    Nyckelord :subjektspositioner; vardaglig bildkommunikation; bildvärldar; visuell kultur; diskursanalys;

    Sammanfattning : Den här undersökningen har genomförts i syfte att skapa kunskap om hur elevers bildvärldar och bildkommunikation kan se ut och att undersöka vilka subjektspositioner som konstrueras och görs tillgängliga genom deras bildkommunikation. Visuell kulturteori har fungerat som undersökningens ramverk och diskursanalys som dess analysverktyg. LÄS MER

  2. 12. "Blev du värsta psykologen helt plötsligt bre?" : En multimodal kritisk diskursanalys om konstruktionen av könsstereotyper i dramaserien Snabba Cash

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Oliver Eriksson; Eric Sporrong; [2022]
    Nyckelord :MCDA; genus; maskulinitet; femininitet; hegemoni; stereotyper; streaming; Netflix;

    Sammanfattning : Studien ”Blev du värsta psykologen helt plötsligt bre?” ämnar kartlägga och belysa konstruktionen av könsstereotyper i en svenskproducerad dramaserie. Uppsatsen undersöker porträtteringen av könsstereotyper i den populära dramaserien Snabba Cash som släpptes våren 2021 på streamingplattformen Netflix. LÄS MER

  3. 13. VFU-aktörers samtal om verksamhetsförlagd utbildning i förskola : En diskursanalytisk studie av policydokument

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Norén; [2022]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; professionsutveckling; kunskapstraditioner; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur aktörer inom förskollärarutbildningens verksamhetsförlagda del (VFU) talar om kunskap och förskollärarstudenters professionsutveckling i policydokument om VFU. Detta samtal undersöks genom frågeställningarna ”Hur talas det om kunskap i policydokumenten” och ”Hur talas det om förskollärarstudenters professionsutveckling i policydokumenten? och förstås i termer av diskurser. LÄS MER

  4. 14. Hur problematiseras skolans digitalisering och den digitala kompetensen? : En WPR- analys av policydokument från transnationell till kommunal nivå

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ewa Kronman; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; diskursanalys; policyanalys;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att, med hjälp av Carol Bacchis analysverktyg “What´s the Problem Represented to be” (WPR), ur en poststrukturalistisk ansats genomföra en policyanalys av dokument som på olika nivåer i en beslutskedja styr och formar digitaliseringen av den svenska grundskolan. Arbetet baseras på antagandet att policydokument trots ett neutralt språkbruk, är en del av en politisk styrning. LÄS MER

  5. 15. Exkludering iklädd kamouflage : En kvalitativ analys av vilka mönster Försvarsmakten arbetar med för att framställa kvinnor i deras kampanjfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Samaher Louis; Emma Trolle; [2022]
    Nyckelord :Feministisk poststrukturalism; Försvarsmakten; intersektionalitet; kampanjfilmer; kvinnor; multimodal kritisk diskursanalys; representation; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att identifiera mönster för hur Försvarsmakten arbetar med att framställa kvinnor i deras kampanjfilmer. För att kunna uppfylla studiens syfte formuleras följande frågor: Vilka diskursiva grepp använder Försvarsmakten för att framställa kvinnor i deras kampanjfilmer? och Hur kan representationen av kvinnor förstås utifrån ett intersektionellt perspektiv?. LÄS MER