Sökning: "diskursanalys analysverktyg"

Visar resultat 6 - 10 av 84 uppsatser innehållade orden diskursanalys analysverktyg.

  1. 6. Ur förövarens narrativ – svag och beskylld : En kritisk diskursanalys av Aftonbladets representation av kvinnliga våldtäktsoffer

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alexander Eriksson; André Johansson; Clara Richardson; [2023]
    Nyckelord :rape; news media; gender; critical discourse analysis; våldtäkt; nyhetsmedier; genus; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : I den här fallstudien undersöks fenomenet representation i nyhetsmedier genom att analysera hur kvinnliga våldtäktsoffer framställs i tryckt kvällspress i Sverige, ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv. Norman Faircloughs tredimensionella modell används för att genomföra analysen för att slutligen kunna besvara fallstudiens frågeställningar: Med hjälp av vilka lexikala val konstrueras kvinnliga våldtäktsoffer i Aftonbladet? samt, På vilket sätt utmanas eller reproduceras så kallade våldtäktsmyter i Aftonbladets rapportering om våldtäkter? Analysen lutar sig mot ett ramverk för att förstå de underliggande meningarna i texten. LÄS MER

  2. 7. Lagstiftarens val/icke val av skyddsintresse inom prostitution - Sett i ljuset av genusrättslig diskursanalys

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Hanna Opedal Eriksson; [2022-06-30]
    Nyckelord :Prostitution; Sexköp; Skyddsintressen; Kritisk diskursanalys; Genusrättsvetenskap;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om skyddsintresse(n) inom prostitution. Det övergripande syftet är analysera och kritiskt granska hur främst sexköp konstrueras i förarbeten till lagen. Följaktligen ämnar analysen att lyfta fram föreställningar i materialet som till synes kan verka neutrala. LÄS MER

  3. 8. Dags att ta kvinnokroppen på blodigt allvar! : En studie om svenska varumärkens diskursiva konstruktion av kvinnors menstruation och självbild

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Julia Lundgren; Clara Nordqvist; [2022]
    Nyckelord :equality; feminism; gender; marketing; media; menstruation; representation; self-image.; feminism; genus; jämställdhet; marknadsföring; menstruation; media; porträttering; självbild; varumärkesidentitet.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how the female body is portrayed by Swedish brands focused on intimate care products. The focus lies on the brands Libresse and Deodoc and their marketing material on Instagram. A goal-oriented selection was carried out, based on three criteria in order to collect as much relevant material as possible. LÄS MER

  4. 9. Jag vill bli tagen på allvar i min yrkesroll : En studie om hur förskollärares professionella identitet definieras och konstrueras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Clara Tegnander; Julia Lundström; [2022]
    Nyckelord :Professionell identitet; Professionalisering; Diskurs; Yrkesroll; Förskola; Förskollärare; Vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur förskollärares professionella identitet definieras och konstrueras genom språkliga begrepp, uppfattningar om förskolans uppgifter och uppdrag samt personalens utbildningsgrad, utifrån förskollärare och vårdnadshavare. Vi gör en historisk tillbakablick på olika definitioner av förskolans verksamhet och dess yrkesverksamma. LÄS MER

  5. 10. "Så slipper du plufsmagen" : En kritisk diskursanalys om hur kvällstidningen Aftonbladet porträtterar övervikt och viktnedgång

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tilda Wredberg; Alicia Forsström; [2022]
    Nyckelord :Aftonbladet; overweight; weight loss; obesity; stigma; ideal body; thin ideal; critical discourse analysis; appearance; newspaper articles; Aftonbladet; övervikt; viktnedgång; fetma; stigmatisering; kroppsideal; smalhetsideal; kritisk diskursanalys; utseende; tidningsartiklar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en kritisk diskursanalys (CDA) analysera hur svensk nyhetsmedia år 2020 konstruerar övervikt och viktnedgång samt hur maktstrukturer kommer till uttryck i samband med detta. Teorierna som används är representationsteorin, stigmatiseringsteorin och biopolitik. LÄS MER