Sökning: "diskursanalys analysverktyg"

Visar resultat 21 - 25 av 84 uppsatser innehållade orden diskursanalys analysverktyg.

  1. 21. Talet om medarbetarskap : en studie om medarbetarskap inom en kommunalorganisation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pernilla Karlsson; Hanna Wilson; [2021]
    Nyckelord :medarbetarskap; diskursanalys; policy; implementering; offentlig verksamhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur begreppet medarbetarskapanvänds och förstås av medarbetare samt medarbetare medledaransvar (chefer) inom en offentlig verksamhet i en medelstorkommun. Studien genomfördes med en kvalitativ metod ochhermeneutisk grund där semistrukturerade intervjuer användes förinsamling av empiriskt material. LÄS MER

  2. 22. Niondeklassares blivande : En förståelsemodell för normkritiskt inspirerad svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anton Lindgren Jeppsson; [2021]
    Nyckelord :Norm critical pedagogy; postperspectivs; Swedish teaching; discourse analysis; second school pupils; Normkritiskt pedagogik; normkritiskt inspirerad undervisning; svenskämnet; högstadieelever; postperspektiv; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra till förståelsen för hur svensklärare på högstadienivå kan planera, anpassa och analysera sin normkritiskt inspirerade undervisning. En förståelsemodell, med elevernas blivande som kärna, presenteras som sammanfattningen av forskningen och teorierna om normkritiskt inspirerad undervisning grundad i postperspektiven. LÄS MER

  3. 23. Könsneutralt, könsstereotypiskt, könsöverskridande - eller någonting där emellan : Pedagogers diskurser om kön och genuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fredrika Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Feministisk poststrukturalism; Förskola; Konstruktion; Könsneutral; Könsstereotypisk; Könsöverskridande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagogernas resonerar kring genuspedagogik utifrån kategorierna könsneutral, könsstereotypisk och könsöverskridande. Studiens frågeställning som använts för att uppfylla studiens syfte är: Vilka konstruktioner framträder i pedagogers berättelser om hur de arbetar med pojkar och flickor?Studien utgår ifrån den vetenskapliga teorin feministisk poststrukturalism med diskursanalys som metod och konstruktion som analysverktyg. LÄS MER

  4. 24. Skriv rätt överallt! - En kritisk diskursanalys av svensklärares inställningar till språkriktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lydia Lundkvist; [2020]
    Nyckelord :Språkriktighet; svenskundervisning; SFG; CDA; svensklärare;

    Sammanfattning : I uppsatsen studeras inlägg och kommentarer från en offentlig Facebookgrupp för svensklärare. Syftet med uppsatsen är att studera svensklärares inställningar till språkriktighet samt att resonera kring vad deras inställningar har för eventuella konsekvenser för svenskundervisningen. LÄS MER

  5. 25. Integration och dess framställning : En diskursanalys av problemrepresentationer i politiska motioner.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisette Stenberg; [2020]
    Nyckelord :politiska partier; integration; diskursanalys; WPR-analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera hur integration formas diskursivt i politiska förslag. För att göra detta har följande forskningsfrågor använts: Hur framställs integration i motionerna? Vilka antaganden finns bakom framställningarna av integration? Vilka skillnader i framställningarna finns mellan de olika riksdagspartierna? Det analyserade materialet i uppsatsen är motioner från de politiska partierna i Sveriges riksdag, totalt har 91 motioner analyserats. LÄS MER