Sökning: "diskursanalys barn"
Visar resultat 11 - 15 av 526 uppsatser innehållade orden diskursanalys barn.
11. “Det gäller att vi verkligen tänker oss för” : En kritisk diskursanalys av förskollärares tal om användandet av digitala verktyg med yngre barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Sedan implementeringen av digitala verktyg i läroplanen har en polarisering uppstått kring användandet av digitala verktyg med yngre barn där forskning visar både positiva och negativa aspekter. Massmedia lyfter fram att det råder delade åsikter kring användandet av digitala verktyg bland förskollärare. LÄS MER
12. Politikers avhumanisering av ’gängkriminella’ - En diskursanalys av politiska debatter om gängkriminaliteten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Mot bakgrund av gängkriminalitetens stora mediala och politiska utrymme syftar denna uppsats till att undersöka ifall den politiska debatten om gängkriminalitet avhumaniserar ’gängkriminella’. Politiker besitter makt över människors uppfattningar om problem och människorna de berör, därför utgör politikers språkanvändning kring en utsatt grupp ett viktigt analysföremål. LÄS MER
13. Ålder som hinder eller möjlighet i förskolans praktik : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares beskrivningar om ålderns betydelse för barns inflytande i en åldersblandad barngrupp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att undersöka ålderns betydelse i förskolans praktik med särskilt fokus på barns inflytande. I studien tillämpades en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer med förskollärare som arbetar på avdelningar med barn i 1–5 års åldern. LÄS MER
14. "För jag ska rädda världen" : En diskursanalys om hur hållbarhet framställs i UR:s program för barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Världen står inför hållbarhetsutmaningar som innefattar konflikter, fattigdom och naturkatastrofer. Forskning visar på vikten av att implementera hållbar utveckling som ämne redan i förskolan. Detta för att ge barn förståelse för vad begreppet innebär och hur hållbarhetsutmaningarna kan hanteras. LÄS MER
15. Finns jag med? : En kvalitativ text- och bildanalys om hur barn med NPF representeras i bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien har behandlat representationen av Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i barnböcker och hur detta förhåller sig till de rådande diskurserna kring NPF samt forskning kring funktionsnedsättningar. Studien har haft särskilt fokus på Attention deficit hyperactive disorder (ADHD) och Autism, där vi genom en diskursiv text- och bildanalys har granskat böckernas innehåll och undersökt huruvida de reproducerar eller nyanserar de rådande diskurserna. LÄS MER