Sökning: "ekologi undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden ekologi undervisning.

  1. 1. Ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel : Diskurs och framställningstyper kring ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Zetterblom; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; teknikämnet; hållbar utveckling; ekologi; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med en kvalitativ textanalys undersöka hur begreppet ekologisk hållbar utveckling framkommer och framställs i teknikläromedel för årskurs 4–6. Ett strategiskt urval ledde till att tre teknikläromedel valdes. LÄS MER

  2. 2. Biologilärares val av innehåll i undervisningen : En kvalitativ undersökning om vad i det centrala innehålletsom biologilärare på gymnasiet prioriterar i undervisningenoch vilka faktorer som påverkar de valen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Olsson; [2023]
    Nyckelord :biologi; lärare; gymnasiet; ämnesplan; frirum; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisning av kursen Biologi 1 på gymnasiet kan se olika ut, både mellan olika skolor och mellan olika klassrum på samma skola. Lärare upplever att kursen har ett omfattande centralt innehåll och gör därför prioriteringar i sina val av innehåll och arbetssätt i undervisningen för att hinna med tidsmässigt. LÄS MER

  3. 3. Skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter om skogen som en plats för barn att lära om ekologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cathrine Nyström; Maria Torstensson; [2023]
    Nyckelord :Ecology; forest; Reggio Emilia; teaching; the role of the preschool teacher; Ekologi; förskollärarens roll; Reggio Emilia; skogen; undervisning.;

    Sammanfattning : In order to gain an understanding of connections in nature, it is important that children already at an early age get an idea of ​​it and the impact it has on all living things. The purpose of studies is to raise preschool teachers' perceptions and experiences of the forest as a place for children to learn about ecology. LÄS MER

  4. 4. Är worked examples användbara inom biologi-undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Olle Claesson; [2023]
    Nyckelord :Cognitive load; Cognitive load theory; Example-problem pair; Extraneous cognitive load; Fading; Germane cognitive load; Intrinsic cognitive load; Long term memory; Transfer; Self-explanation effect; Worked examples; Working memory; Arbetsminne; Avtagande; Exempel-problem par; Extern kognitiv belastning; Genomarbetade exempel; Inneboende kognitiv belastning; Kognitiv belastning; Kognitiv belastnings teori; Långtidsminne; Relevant kognitiv belastning; Självförklarande-effekten; Överföring;

    Sammanfattning : För att lyckas lösa problem och använda kunskap behöver en person först ha lärt sig grundläggande kunskap om problemområdet. Sådant lärande kräver att den lärandes arbetsminne inte överbelastas med oändamålsenlig information. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Kriström; Sandra Fjällrud; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; Ekologi; Ekonomi; Förskola; Förskollärare; Hållbar utveckling; Miljö; Socialt; Sociokulturellt; Undervisning;

    Sammanfattning : I arbetet söks kunskap om förskollärares förutsättningar, genomförande och syn på undervisning inom hållbar utveckling. Viktiga utgångspunkter och begrepp är det sociokulturella och pragmatiska perspektiven samt begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding, mediering och learning by doing. LÄS MER