Sökning: "elevers läspreferenser"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden elevers läspreferenser.

  1. 1. Hästar eller monster? : En studie om flickors och pojkars bokval i en årskurs två

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ninoera Hanna; Sofia Almgren; [2017]
    Nyckelord :Litteratur; Barnlitteratur; Genus; Kön; Pojkbok; Flickbok; Läspreferenser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på hur flickor och pojkar väljer litteratur samt vilka faktorer, såsom intressen och genusnormer som påverkar deras val. Metoder som användes var en observation under ett besök på skolbiblioteket där eleverna fick välja litteratur själva, intervjuer med elever och lärare samt en analys av den valda litteraturen. LÄS MER

  2. 2. Att göra genus i arenan : En litteraturstudie av gymnasieeleversegenvalda böcker med utgångspunkt igenus och intersektionalitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Linda Ågren; Cecilia Svärd; [2014]
    Nyckelord :litteraturläsning; gymnasieskolan; elevers läspreferenser; pojkars litteraturläsning; flickors litteraturläsning; skönlitteratur; didaktik; Hungerspelen; Jag är Zlatan Ibrahimović: min historia; nykritik; närläsning; litteraturanalys; genus; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i genusteori, intersektionalitet och litteraturteori analyserar denna studie två elevvalda böcker från ett bokprojekt i en gymnasieskola; Hungerspelen av Suzanne Collins och Jag är Zlatan Ibrahimović: min historia av Zlatan Ibrahimović och David Lagercrantz, varav en bok är flickvald och en är pojkvald. Böckerna analyseras utifrån genusperspektiv i förhållande till traditionella könsstereotyper, såsom hur de kvinnliga och manliga karaktärerna beskrivs, hur de talar, hur de påverkas av andra aspekter såsom klass och etnicitet samt hur fördelningen av män och kvinnor ser ut. LÄS MER